Pro 89 % oslovených měst a obcí jsou nejzávažnějším problémem rostoucí náklady spojené se sběrem, svozem a zpracováním odpadu. Vyplývá to z dotazníkového šetření spolku Arnika, který mezi městy a obcemi po celé České republice zkoumal překážky při dosahování cílů v prevenci vzniku odpadů, separaci a ve zvyšování efektivity a dalších cílů odpadového hospodářství.
Podle nového zákona o odpadech platného od letošního roku jsou obce povinny vytřídit z komunálního odpadu 60 % do roku 2025, 65 % do roku 2030 a 70 % do roku 2035. Za nesplnění cílů jim hrozí pokuty, zároveň rostou poplatky za skládkování. Kromě rostoucích nákladů na sběr a likvidaci odpadu se obce potýkají s řadou dalších problémů, včetně neukázněnosti obyvatel. Města a obce však také poukázaly na systémové nedostatky, jako je odpadová legislativa či špatný odbyt surovin. Tyto překážky neumožňují optimálně regulovat odpadové hospodářství. Problémy popsané městy a obcemi jsou uvedeny v tabulce níže.
Druh problému |
Počet respondentů |
Rostoucí náklady |
89 % |
Vysoká produkce odpadů |
73 % |
Neukázněnost při nakládání s odpadem |
67 % |
Špatná odpadová legislativa |
66,4 % |
Špatný odbyt surovin |
53 % |
Nedostatek času věnovat se odpadům |
49 % |
Nízká úroveň třídění |
45 % |
Černé skládky |
44 % |
Chybějící kompostárna |
35 % |
Chataři a turisté |
5,6 % |
“Za zmínku stojí vysoká produkce odpadů a nízká úroveň třídění, které tvoří propojenou nádobu. Přestože 88 % respondentů o snižování produkovaných odpadů usiluje, redukci množství vyhazovaného odpadu považuje za reálnou 60 %, vyloženě skeptických je 33 % obcí,” říká Miroslava Jopková z Arniky.
Města a obce se prevenci vzniku odpadů věnují různými způsoby. Nejčastěji uvádí sběr oblečení pro charity, osvěta a podpora kompostování.
Prostředky prevence vzniku odpadu využívané městy a obcemi |
Počet respondentů |
Sběr oblečení a věcí pro charity |
70 % |
Informování svých občanů o možnostech prevence vzniku odpadu |
67 % |
Podpora kompostování |
59 % |
Vzdělávání děti a mládeže, například ve spolupráci se školou |
42 % |
Finanční motivace |
17 % |
Organizování nebo podpora bazarů, výměn, bleších trhu apod. |
11% |
Podpora prodeje a výměny mezi obyvateli (inzerce na webu obce, aplikace na prodej) |
9% |
Spolupráce s obchody (např. na bezobalovém prodeji, nabídka látkových tašek) |
5% |