V předchozích článcích seriálu věnovanému systémové prevenci vzniku odpadu a jejímu dopadu na podnikání a život obyvatel, bych rád vyzdvihl důležitost vizualizace. V průmyslu a podnikání se téměř vždy některá z forem vizualizace používá, bohužel namísto reality, ukazují se jen čísla a grafy.

 

V posledních dnech se nejen v tuzemsku, ale i celosvětově objevilo násobně více akcí, přednášek, konferencí věnovaných CIRKULÁRNÍ EKONOMICE.

V Praze, stejně jako v Torontu scházejí se muži a ženy v oblecích a šatech u prostřených stolů, aby poslouchali příběhy o tom, jak je cirkulární ekonomika důležitá, které jim z pódia vypráví další muži a ženy v oblecích, aby si pak za své proslovy, čísla a umně zpracovaná videa odnesli zasloužilí potlesk a zatlačili slzu v oku, když vyndávají virtuální peněženky, aby té či oné neziskové organizaci, či fondu převedli další ze svých dobrovolných příspěvků.

 

Greta Thunberg objíždí svět, aby všude přednesla přednášku o hořícím domu, kterou již všichni dávno slyšeli z internetu a televize, ale neměli ještě možnost, tuto drobnou slečnu slyšet naživo a udělat si s ní selfie, které pak přijde do výroční zprávy o udržitelnosti.

Rozdávají se ceny společenské odpovědnosti, splnění cílů vytýčených dokumentem OSN a burácivým potleskem se odměňují ti, kdo cíl na deset let nejen splnili, ale i překročili za jeden rok.

“Všude spousta slov, slávy a plýtvání časem”

Dostatečné jsou příběhy, ne realita…

A záběry z továren a korporací ukazují jen usměvavé zaměstnance a mezi nimi hrdé majitele v přátelském rozhovoru s dělníky, které nahradili herci, co tolik nesmrdí.

V diskuzích o recyklaci prezentují se kontejnery a popelnice čisté, jak svět, k němuž se má jejich prostřednictvím dojít.

A pak vyjdete ven a zjistíte, že slzy v očích nevyvolává radost ze změny, ale prach v ulicích a zápach divně vonící mlhy zvané SMOG. Půjdete k nejbližší popelnici vyhodit štos letáků, které jste dostali na akci a přemýšlíte, která je ta pravá, protože špína sjednocuje barvy a otevřené víko vypadá jak zvracející ústa.

Ve svých továrnách tak čistých na prezentovaných záběrech si všimnete narůstajícího množství odpadových kontejnerů, které jeden jako druhý čekají na dávku radosti v podobě odpadu, kterého za jeden den mohou spořádat více než ho je schopno město dát za měsíc.

V budovách firemních mrakodrapů a korporátních center přiťukáváte si nad dosaženými cíli a přijímáte s hrdostí poklepávání na ramena politických návštěv, za to, jak jste své podnikání vyčistili zapomínaje na přesun špinavých částí do míst, kde čistota není třeba.

Na vizualizaci reality takové, jaká skutečně je se rádo zapomíná, obrázky totiž nejsou tak čisté a lákavé a nevoní novotou budovy postavené na další zelené louce. Já na ně nezapomínám, vídám a vnímám je totiž ve své práci každý den a budím ty, kdo je vnímat už dávno přestali. I proto vznikl nový symbol, nový obrázek, který jak doufám, bude nám v probouzení pomáhat namísto šipek v kruhu, či trojúhelníku, které dokázali jediné, uspat a odvést od reality.

This-is-my-HOME

Věřím, že uvidím nový symbol brzy i na Vaší zdi a nejenom to, věřím, že se podaří jej dostat do vaší mysli.

Komentáře

ZANECHAT KOMENTÁŘ

Prosím zadejte svůj komentář!
Prosím zde zadejte své jméno