- Reklama -

Respirátor, který se dá vyrábět na specifických typech 3D tiskáren

MÍSTO TAJNÝCH PROTOTYPŮ TISKNOU RESPIRÁTORY. ŠKODA AUTO POMÁHÁ. Iniciativa vědců a techniků stojí za výrobou respirátorů na špičkových 3D tiskárnách. Jednu z nich provozuje ŠKODA AUTO, která se tak do pomoci zdravotníkům bojujícím s koronavirem ihned zapojila.

Aktuálně

Kdo jsou rádoby největší snaživci ve snižování emisí nebo odpadů?

Před nějakým časem mne jedna paní z nejmenované firmy oslovila se zajímavým dotazem. Její zaměstnavatel pořádal jakousi soutěž v čemsi a ceny pro vítěze...

Aplikace, která pomůže s využitím potravin v uzavřených restaurací

Uzavřením restauračních zařízení ze dne na den vyvstal pro jejich provozovatele problém, co s přebytečnými zásobami potravin. K jejich smysluplnému využití jim pomůže nová odpadová...

Hlavním tématem zákona o odpadech je doba, kdy skončí skládky

Schválená novela zákona o odpadech představuje velkou nejistotu pro obce. Zákon je platný od ledna příštího roku a na první pohled už probouzí méně...

O recyklaci baterií se říká, že není zisková.

Díky organizaci Ecobat máme dnes bezpočet míst, kam můžeme odevzdávat použité baterie a monočlánky. Mimochodem v principu jsou běžné baterie tzv. články a baterií...
Linda Kratochvílová
Linda Kratochvílováhttp://redakce.inodpady.cz
Nabízíme profesionální zpracování odborných článků se zpětnými odkazy v našem tematickém magazínu. Kvalitně zpracovaný článek je efektivním nástrojem k prezentaci vašeho nového nebo zaběhnutého projektu, produktu nebo služby.

Iniciativa vědců a techniků stojí za výrobou respirátorů na špičkových 3D tiskárnách. Jednu z nich provozuje ŠKODA AUTO, která se tak do pomoci zdravotníkům bojujícím s koronavirem ihned zapojila.

Respirátor, který se dá vyrábět na specifických typech 3D tiskáren a přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany, vyvinuli na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT). Opakovatelně využitelný respirátor pomáhá chránit nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a další „bojovníky v první linii“. Celá fáze od začátku vývoje respirátoru po jeho certifikaci a start malosériové výroby trvala pouhý týden.

Opakovatelně využitelný respirátor chrání nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a „bojovníky v první linii“. Foto: ČVUT

Na produkci respirátoru CIIRC RP95-3D se teď mohou podílet společnosti, které vlastní některý ze tří typů 3D tiskáren HP pracujících s metodou Multi Jet Fusion. Stačí kontaktovat vědce z ČVUT. Jednu z několika tiskáren tohoto typu v České republice vlastní i ŠKODA AUTO, která se ihned do výroby zapojila.

mba4Tato metoda tisku respirátorů zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. Foto: Michal Čížek

 

Nejvhodnější materiál

„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců David Vaněk, vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů ŠKODA AUTO.

David Vaněk, vedoucí oddělení stavby prototypů a modelů ŠKODA AUTO

 

Přípravu produkce respirátoru začali on a jeho kolegové nejdříve sérií pěti ověřovacích prototypů, následně už šla do tisku větší série masek a po postupné optimalizaci celého procesu tisku teď umí na tiskárně ve ŠKODA AUTO v rámci jedné tiskové procedury vytisknout najednou 60 masek. „Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů.

mba2Odstranění  přebytečného prášku z vytištěné masky respirátoru. Foto: Michal Čížek

Tisk jedné sady totiž trvá šestnáct hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli. „Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje,“ vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.

mba1Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově. Foto: Michal Čížek

V oddělení EGV teď tedy místo dílů pro testovací prototypy vozů denně vznikne 60 kompletů pro respirátory. Vytištěné komplety se skládají ze čtyř dílů: hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly putují k firmě 3Dees, která shromažďuje části od dalších dodavatelů a zajišťuje finální montáž. Hotové respirátory, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat a jejichž filtry vydrží v provozu až týden, pak míří na ministerstvo zdravotnictví, které řídí jejich distribuci na místa, kde jsou nejvíce potřeba.

Tiskárna tiskne respirátory po jednotlivých vrstvách.

Martin-Sova

Po vrstvách

Celý proces výroby trvá desítky hodin proto, že se respirátory tisknou po vrstvách metodou spékání polyamidového prášku za pomoci infrazáření. V prvním kroku je na pracovní plochu nanesena vrstva prášku. „Nato po vrstvě přejede tisková hlava, která vypouští dvě látky, kterými v podstatě nakreslí další vrstvu hotového dílu. Potom přejede hlava s infrazářičem a prášek s látkami reaguje tak, že vznikne pevný materiál,“ vysvětluje princip tisku Martin Sova. Pracovní deska pak v dalším kroku sjede v tiskovém boxu o tloušťku vrstvy níže a vše se opakuje dokola a dokola.

Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku

Po dokončení je potřeba celek nechat vychladnout, jelikož teplota při spékání infračerveným zářením stoupá až na 180 stupňů Celsia. Celý tiskový box je přitom pečlivě utěsněn, aby z něj při tisku prášek nijak nemohl uniknout a hotové části se tedy nepohnuly, což by tisk zkazilo. A proto i chladnutí toho velkého celku trvá relativně dlouho. Přesto je to podle Martina Sovy i Davida Vaňka zdaleka nejefektivnější metoda výroby 3D tiskem.

 

mba5Respirátor, který se dá vyrábět na specifických typech 3D tiskáren a přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany. Foto: Michal Čížek

Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově. K tomu jsou ovšem potřeba formy pro vstřikování plastů, jejichž příprava trvá několik týdnů. Proto je metoda 3D tisku v současnosti tou nejlepší volbou, jak rychle zajistit respirátory alespoň pro ty nejkritičtější případy použití.

Dalších 60 kompletů pro respirátory denně budeme dodávat, dokud to bude potřeba,“ říká David Vaněk. Až to situace dovolí, vrátí se 3D tiskárna ke své obvyklé produkci dílů pro prototypy budoucích vozů značky ŠKODA.
Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
kategorieTechnologie

Technologie

Leave a Reply

Recyklace

O recyklaci baterií se říká, že není zisková.

Díky organizaci Ecobat máme dnes bezpočet míst, kam můžeme odevzdávat použité baterie a monočlánky. Mimochodem v principu jsou běžné baterie tzv. články a baterií...

Potřebnost třídění a recyklace nápojových plechovek v ČR

Obliba nápojových plechovek v Česku roste, vytřídí se ale jen každá třetí. Na to, a na potřebnost cirkulárního přístupu k nakládání s obaly, upozorňuje...

Odpady z plastových obalů a nová evropská recyklační daň

V návaznosti na předchozí informace, které k tomuto tématu přinesla Česká asociace odpadového hospodářství, přinášíme další podrobnější informace, které se k nové celoevropské dani...

Elektrické grily je potřeba udržovat i správně recyklovat

Osm z deseti Čechů alespoň jednou za dva týdny rozpálí gril a s rodinou či přáteli si dopřeje třeba steaky, burgery nebo grilovanou zeleninu. O oblibě...

Jak se postarat o baterii i celé elektrokolo, aby vám dobře sloužilo

Češi milují cyklistiku a zejména v letních měsících jich brázdí tuzemské silnice a cyklostezky zvýšené množství. Roste i obliba elektrokol – elektrický pohon měla zhruba čtvrtina...