- Reklama -

Recyklace je úprava odpadu, nikoliv náboženství nebo brand populismu.

Aktuálně

Kdo jsou rádoby největší snaživci ve snižování emisí nebo odpadů?

Před nějakým časem mne jedna paní z nejmenované firmy oslovila se zajímavým dotazem. Její zaměstnavatel pořádal jakousi soutěž v čemsi a ceny pro vítěze...

Aplikace, která pomůže s využitím potravin v uzavřených restaurací

Uzavřením restauračních zařízení ze dne na den vyvstal pro jejich provozovatele problém, co s přebytečnými zásobami potravin. K jejich smysluplnému využití jim pomůže nová odpadová...

Hlavním tématem zákona o odpadech je doba, kdy skončí skládky

Schválená novela zákona o odpadech představuje velkou nejistotu pro obce. Zákon je platný od ledna příštího roku a na první pohled už probouzí méně...

O recyklaci baterií se říká, že není zisková.

Díky organizaci Ecobat máme dnes bezpočet míst, kam můžeme odevzdávat použité baterie a monočlánky. Mimochodem v principu jsou běžné baterie tzv. články a baterií...
inODPADY
inODPADYhttps://redakce.inodpady.cz/
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.

Recyklace není jen legrace!

 

 

Recyklace je v současnosti nejšetrnější způsob, jak získávat vzácné kovy

Dlouhá léta si velmi pečlivě budujeme závislost na fosilních palivech. Ropa dala vzniknout bohatým velmocím, které by bez ní uvízly v temném středověku. Ropa na sebe navázala košatou infrastrukturu, podléhá gigantickému zdanění a díky ní si můžeme žít tak pohodlně. Namísto vděku ji nenávidíme. Nyní, když jsme ropu po všem, co jsme díky ní dokázali, začali nenávidět, což ale neznamená, že bychom na ni přestali být ekonomicky závislí. Navíc zřejmě tato surovina dochází. Nikdo nedokáže říci, kolik zásob ropy ve světě máme. A svět je závislý na zemích, které ropou disponují. Ropná budoucnost je nejistá. Více o ropě v jejím fanklubu ZDE. A jako by lidstvu závislost na jedné strategické surovině nestačila, buduje si dalších.

Recyklace baterií, elektroniky (a vlastně ničeho jiného) nefunguje tak, jak si představují pilné bruselské včelky. A vůbec ne tak, jak by fungovat měla, aby se díky ní do oběhu vracely suroviny, aby bylo alespoň částečně možné omezit jejich primární těžbu. To protože problém s drahými kovy (a dalšími surovinami, které elektrotechnický průmysl potřebuje) nemáme jen na konci životního cyklu, kdy o ně ve velkém přicházíme, ale i na jeho začátku. Při těžbě. Nejenom proto, že tato těžba poškozuje životní prostředí. Na to už jsme si ostatně zvykli. Ale proto, že z velké části je většina těchto surovin v politicky nestabilních zemích. Například (a nejen) elektromobilita je bytostně závislá na lithiových bateriích.
Ponechme stranou fakt, že recyklace lithiových baterií je nejen komplikovaná, nákladná, ale především neexistuje uzavřený sytém, který by zaručoval alespoň nějakou udržitelnost v této oblasti. Naprostou většinu, přes 90 %, této strategické suroviny vlastní Argentina, Austrálie a Chile. Ale lithiové baterie obsahují dále kobalt. Přes polovinu zásob této strategické suroviny se nachází na území Konžské demokratické republiky. Tedy Konga, což není politicky stabilní oblast.
I to je důvodem, proč cena této suroviny za poslední dva roky vzrostla o 350 %, aby se vzápětí o 70 % propadla. (Svou roli samozřejmě hrají i spekulanti.) Tato nestabilita pak vede k tomu, že kobalt je v lithiových bateriích nahrazován lacinějším niklem. Ten mají v Kanadě, na Filipínách a něco málo v Rusku a Austrálii. Velkým hráčem na trhu se strategickými surovinami je komunistická Čína, kde jsou zásadní ložiska tzv. zemin drahých kovů, které jsou nezbytné pro produkci elektroniky. Ale i více než polovina doposud objevených zásob přírodního grafitu. Další zásadní ložiska této suroviny jsou v Indii a méně pak v Brazílii.

Ročně zřejmě vytěžíme z naší planety až 70 miliard tun surových materiálů

Světové zásoby surovin, které jsou nezbytně nutné pro udržení našeho životního stylu, nejsou neomezené. Nejsou levné a nejsou ani snadno dostupné. Nejenom podle odborníků, ale i podle většiny rozumných lidí je právě recyklace a odpovědný přístup k ní jednou ze zásadních cest, jak uzavřít strategické suroviny do skutečně udržitelného kruhu. Jinak řečeno, každá elektroserepetička, která se po to, co doslouží, dostane mimo zpětný odběr, znamená ztrátu. Vezmeme-li v potaz, že v globálním měřítku se zrecykluje méně než polovina vysloužilých zařízení, je to bilance velmi smutná. A přitom výrobci chrlí na trh nové a nové produkty, jako by nemělo nastat žádné zítra.

Zdroj: trideniodpadu.cz
Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.

Technologie

Leave a Reply

Recyklace

O recyklaci baterií se říká, že není zisková.

Díky organizaci Ecobat máme dnes bezpočet míst, kam můžeme odevzdávat použité baterie a monočlánky. Mimochodem v principu jsou běžné baterie tzv. články a baterií...

Potřebnost třídění a recyklace nápojových plechovek v ČR

Obliba nápojových plechovek v Česku roste, vytřídí se ale jen každá třetí. Na to, a na potřebnost cirkulárního přístupu k nakládání s obaly, upozorňuje...

Odpady z plastových obalů a nová evropská recyklační daň

V návaznosti na předchozí informace, které k tomuto tématu přinesla Česká asociace odpadového hospodářství, přinášíme další podrobnější informace, které se k nové celoevropské dani...

Elektrické grily je potřeba udržovat i správně recyklovat

Osm z deseti Čechů alespoň jednou za dva týdny rozpálí gril a s rodinou či přáteli si dopřeje třeba steaky, burgery nebo grilovanou zeleninu. O oblibě...

Jak se postarat o baterii i celé elektrokolo, aby vám dobře sloužilo

Češi milují cyklistiku a zejména v letních měsících jich brázdí tuzemské silnice a cyklostezky zvýšené množství. Roste i obliba elektrokol – elektrický pohon měla zhruba čtvrtina...