Jak se couvá v Nové Strašecí
Mnoho článků mých blogů je postaveno na praktických zkušenostech. Tedy z projektů promítnutých do obecné roviny. V tom dnešním však praktické zkušenosti promítnu do naprosto konkrétního prostředí. Prostředí, které znám, neb jsem v něm žil větší část svého dětství.
Nové Strašecí je na rozhraní mezi obcí a městem. Kdysi bylo dokonce městem okresním. Ještě dříve městem královským, což stále prezentuje i svým městským znakem.
Něco málo přes pět a půl tisíce obyvatel, kteří mají k dispozici školky, základní školu a dokonce i Gymnázium a odborné učiliště. Cesta autem na západní okraj Prahy zabere 15-20 minut. Takže je to skutečně kousek. Ti, co nemají auto mohou zvolit pravidelnou autobusovou linku, či vlak. Praha není jediným místem, kam se dá jet. Do 25 km je Rakovník a Kladno, takže poloha dá se nazvat ideální.
Zatímco však v minulosti bylo Nové Strašecí spíše městem hornickým a do určité míry i průmyslovým, proměňovalo se postupně spíše na město-zázemí, či chcete-li předměstí jiných průmyslovějších. Těch, kde je více pracovních příležitostí. Černouhelné doly jsou již dávno zavřeny. Povrchový důl na lupek ještě funguje, ale již v podstatně v menším rozsahu a zahraniční investor zanechal po sobě prázdnou halu na místě, kde dříve bylo pole pravděpodobně jako předvoj dalších událostí.
Jen bych rád doplnil maličkost. V roce 1985 se slavnostně otevřela dálnice na Prahu s tím, že bude součástí dálničního tahu na Karlovy Vary. Až do konce roku 2019 však dálnice od Prahy v Novém Strašecí končila. To jen pro doplnění a vysvětlení následujícího textu.
Na rozdíl od dalších měst a obcí, tedy zatím příjezd do Nového Strašecí není indikován plechovými halami průmyslových a logistických parků. To se však může změnit, jak zjistilo obyvatelstvo poté, kdy se mezi ně dostal návrh nové průmyslové zóny. Mluvčí developera říká, že je na STRATEGICKÉ POLOZE mezi Prahou a Německem.
Mám obavu, že pan mluvčí ani při změně pozice netráví moc času na místech, o kterých mluví. Vůči Německu je Nové Strašecí asi tak ve stejně strategické pozici jako Plzeňský BOR U TACHOVA, do kterého to mají, jak říkají pracovníci i manažeři, všichni příliš daleko.
Starosta města, však říká, že je času dost. Znám ho. Učil mne, stejně jako další členové minulé i současné městské garnitury. Dokonce byl první, kdo byl 20.11.1989 povolán na pomoc, aby nám rebelujícím studentům vysvětlil, že Komunistická Strana to s námi myslela a myslí a bude myslet dobře, budeme-li zticha.
Nevím, jestli si na to vzpomíná, já ano. V Novém Strašecí nejsem tak často, jen párkrát do měsíce. Město se pomalu proměňuje, a přesto zůstává stejné. Malé město, k němuž všude vedou cesty do kopce.
Je to město, kde se dá dýchat, jezdit po rozbitých silnicích na kolech i autem, či na elektrické jednokolce. Město, kde většina obyvatel vlastní kolo, má zahrádku a nemusí mít na dveřích alarm a na plotech ostnatý drát, či jinou formu zabezpečení. Je to město, kde stále rostou nové rodinné domy a děti chodí si hrát ven.
Na rozdíl od radních, kteří předběžnou změnu plánu a integraci průmyslové zóny schválili, se pohybuji v logistice a průmyslu již téměř 30 let a znám i devevlopera, který své zuby cení na každý kus živé země, kterou dostane s cílem vytvořit z ní mrtvozem a několik věcí mohu s jistotou konstatovat.
Bude-li záměr výstavby průmyslového parku na příjezdu od Prahy, či kdekoli jinde schválen a realizován, Nové Strašecí již nikdy nebude místem, jakým ho známe dnes. S průmyslem, navíc s průmyslem v době průmyslové krize, přijdou problémy, a to jak zmiňované bezpečnostní, tak i zdravotní vyplývající z nárůstu znečištění ovzduší.
Developerovi je jedno, kdo bude uvnitř hal. Staví většinou spekulativně, ví však, že jakmile bude hala stát, nikdo s ní už „nikdy“ nic nezmůže. Namísto potravin bude se pěstovat jedovatý vzduch a namísto lidského přístupu zvítězí business a já věřím, že pan starosta má čas, má to totiž za pár, protože už svou funkci vykonávat nemá chuť ani důvod.
Přinesla mu dostatek na to, aby on sám mohl žít někde, kde průmyslový park, nebude vadit ve výhledu
Když bude mít někdo z městské rady skutečně chuť znát názor rodáka, který se celý svůj život v prostředí logistiky a výroby pohybuje a již sedm let svého života věnuje boji proti plýtvání a odpadu, které s průmyslem souvisí, rád udělám přednášku, či přednášky a věřím, že tyto nezůstanou bez odezvy. Nejenom u veřejnosti, ale i u samotných radních, či vedení Gymnázia, Učiliště a Základní školy, protože i tam, či právě tam je důležité pochopit, že do budoucnosti nevede zkratka.