- Reklama -spot_img

Nepodlehněte konzumnímu Black Friday, nakupujte udržitelně.

Jak se nenapálit při Black Friday a nezatížit planetu

Aktuálně

inODPADY
inODPADY
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.

Při nákupní horečce zvané Black Friday by měl každý nakupující dbát zvýšené opatrnosti a dobře si inzerované slevy prověřit. Nebyly ceny záměrně zvýšeny několik týdnů před slevou? Jsou opravdu nižší než u konkurence? Odpovídá sleva uváděná v procentech skutečnému rozdílu mezi starou a sníženou cenou? Evropské spotřebitelské centru při ČOI ve svých aktuálních tipech pro nakupující také varuje před zbrklými nákupy výrobků, které pak lidé vracejí se zbytečným dopadem na životní prostředí. Centrum také upozorňuje, že k Black Friday existuje i „zelená“ alternativa Buy Nothing Day, tedy „Den, kdy nic nekoupíš“.

„Průzkumy ukazují, že očekávání spotřebitelů jsou na Black Friday opravdu vysoká. Ale někteří prodejci jako by zkoušeli své zákazníky z matematiky,“ uvažuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci, které se zabývá právy nakupujících na jednotném trhu EU. „Čarují s částkami i procenty, větami typu „poslední 3 kusy“ nebo „tento produkt si prohlíží dalších 25 zákazníků“, které vytvářejí další tlak. A netýká se to jen České republiky. Stejné zkušenosti s případy klamání spotřebitelů mají i partnerská centra z ostatních zemí Evropské unie.“

Vedle nesrovnalostí v nabízených cenách je pro spotřebitele problém i to, že za výbušnými inzeráty lákajícími na velké slevy se většinou skrývají snížené ceny jen u malé části prodávaného sortimentu. Jeden proklik z inzerátu ale naláká nového zákazníka a ten si může vybrat i ze zbytku nezlevněné nabídky.

„Slevové akce mohou svádět k nadměrnému nakupování věcí, které lidé nutně nepotřebují. Kromě toho, že to vede ke zbytečnému utrácení z vlastní peněženky, se také daný produkt zbytečně vyrobil, protože teď bude někde ležet nebo se bude přepravovat zpět. Je vhodné nákupy zvažovat i z této stránky,“ uvádí Ondřej Tichota s tím, že Evropská spotřebitelská centra připravila tři „zelené“ tipy pro udržitelné nakupování:

  1. Vyhněte se impulzivním nákupům: Udělejte si nákupní seznam, na kterém budou jen věci, které opravdu potřebujete. Vyhnete se tak zbytečným dodávkám a vracení zboží.

  2. Vybírejte cíleně: Použijte například tabulky velikostí a recenze ostatních zákazníků. Tak si můžete rovnou objednat správnou velikost a vyhnout se zbytečnému vracení zboží.

  3. Zvolte si udržitelnou přepravu: Některé internetové obchody nabízejí ekologicky šetrné obaly. Sjednejte si termín dodání, kdy budete doma. Doručení na odběrné místo je šetrnější než doručení až k vašim dveřím.

„I s ohledem na životní prostředí vznikl jako alternativa ke konzumnímu Black Friday tak zvaný „Buy Nothing Day“. V Americe ho někteří lidé mají týž den, tedy v pátek, ale v jiných zemích je to častěji den následující, tedy sobota. I v Česku se jistě najdou tací, kteří si 27. listopadu nekoupí nic,“ uzavírá Ondřej Tichota.

Síť ESC bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu. Podává také informace o právech spotřebitelů na jednotném evropském trhu. Je financováno Evropskou komisí a, zúčastněnými státy. Více informací naleznete na www.evropskyspotrebitel.cz.

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
- Reklama-
kategorieBYZNYS
- Reklama -

Aktuálně

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama-

Recyklace