Při pohledu na titulek jednoho článku jsem si uvědomil, jak víceznačný vlastně je a velmi by mne zajímalo, zda-li si více čtenářů po prvním přečtení představilo roboty za přepážkou, či na druhé straně. Osobně bych poměr odhadoval 95:5 ve prospěch robotů namísto úředníků.

Za svého již poměrně dlouhého profesního života jsem byl jednou jedinkrát veden v databázi úřadu práce. Jak mi řekl vedoucí tohoto institutu „Vy jste první ředitel, kterého jsme tu měli, pane inženýre“ a nazýval mne tak přesto, že jsem jej upozornil, že nejsem ani ředitelem, ani nemám inženýrský titul.

Zároveň jsem byl hned u zápisu upozorněn na to, že ředitelské pozice se na ÚP neinzerují tak často a že je tedy možné, že mi s hledáním práce nepomohou. Nevadilo to, za měsíc jsem již práci měl. Našel jsem si ji sám.

To je však jiný z mých životních příběhů. Zmiňuji ho hlavně proto, že může být podobný tématu, o kterém jsem se rozhodl dnes napsat. Zatímco úředníci úřadu práce si své židle úspěšně hájí, mohli by se před jejich okénky začít objevovat první roboty.

Nevěříte?

Pak doporučuji si přečíst článek, který byl vydán již 10.1.2020 a jeho titulek říká ROBOTI JSOU BEZ PRÁCE, KDYŽ AUTOMATIZOVANÉ PROVOZY V BAY ZAVÍRAJÍ. Výraz Bay, v tomto případě znamená přístavní oblast v San Francisku v USA.

S ohledem na skutečnost, že se pohybuji v průmyslu již dlouho, vím že se zdaleka nejedná o první případ. Většinou se však netýkal robotizace v odvětví určeném přímo konzumentům, ale spíše v B2B či samotné sériové a průmyslové výrobě.

Asi nejzajímavější odklonění od robotů proběhlo již v roce 2016. Když se ve výrobě MERCEDES-BENZ odklonili od robotů a jejich práci převzali zpět lidé. Poslední podobný krok udělala v poslední čtvrtině roku 2019 společnost BOEING, která za chyby při výrobě letadel, jež vedli k uzemnění většiny strojů, viní právě automatizovaná pracoviště a roboty. Protože si nedokázali všimnout chyby v nastavení.

Zatímco MERCEDES v politice pokračuje, je otázkou, zda-li BOEING celou aféru přežije, protože jeho provoz a prostředky přímo ovlivňuj HDP USA.

V každém případě je samozřejmě obrázek ukazujícího robota na úřadě práce lehce nadnesený. Ten nemá totiž nohy, a i kdyby je měl, pravděpodobně by neprošel vstupními dveřmi, a i kdyby to se povedlo, narazil by na další problémy k nimž patří:

  • Absence jména a příjmení
  • Absence rodného čísla
  • Absence trvalého bydliště
  • Absence telefonu a E-mailu
  • Absence CV, či-li chcete-li profesního životopisu
  • Absence vzdělání, a to včetně základního
  • Absence nohou, očí a uší
  • Neznalost cizích jazyků

Myslím, že na Úřadě Práce by robot pohořel, a proto je třeba najít lepší způsob, aby se do něj nedostal. Jmenuje se INDUSTRIAL UPCYCLING a v případě robotů, pak i INDUSTRY 5.0. Robota by totiž mělo být možné použít i na jinou činnost, než k jaké byl původně určen. Bylo by to podstatně efektivnější, než jeho sešrotování a následné koupení nového, lepšího.

A pro ty z vás, kdo si myslí, že se nás v Čechách podobný problém netýká jen malý dotaz

NECHCETE SVÁŘECÍHO ROBOTA?

V projektu jich i s celým pracovištěm, máme od prosince již deset.

Facebook komentáře

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu. Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.

Napsat komentář