- Reklama -spot_img

Potřebnost třídění a recyklace nápojových plechovek v ČR

Historicky první zálohovaná plechovka Mattoni bude k dostání na Košíku

Aktuálně

inODPADY
inODPADY
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.

Obliba nápojových plechovek v Česku roste, vytřídí se ale jen každá třetí. Na to, a na potřebnost cirkulárního přístupu k nakládání s obaly, upozorňuje nový projekt Mattoni a Košíku. Společně nabídnou speciální edici minerální vody Mattoni s citronovou příchutí v zálohované plechovce. Zákazník, který ji zakoupí a poté proti záloze vrátí, bude mít jistotu, že každá vrácená plechovka bude znovu plnohodnotně recyklována. V ideálním případě opět do plechovky.

„Jedná se o úplně první Mattoni v plechovce v celé téměř 150leté historii značky,“ upozorňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873. Nápojové plechovky jsou u spotřebitelů stále oblíbenější. V loňském roce se jich jen v ČR prodalo na 700 milionů. „Bohužel, zpět do oběhu se vrátí jen malá část materiálu z nich. Proto chceme, aby naše plechovka měla větší šanci k dalšímu využití. Naším cílem je, aby se v ČR vytřídilo výrazně více plechovek než nyní a dostaly se k následné recyklaci. Ideální cestou ke zvýšení míry třídění jsou přitom zálohy,“ dodává. Speciální edice zálohované plechovky minerální vody Mattoni s příchutí citronu bude k dostání na Košík.cz.

Zálohované PET lahve si zákazníci oblíbili

Mattoni 1873 s Košíkem navazují vratnými plechovkami Mattoni na pilotní projekt zálohovaných PET lahví, které začal online supermarket nabízet od ledna tohoto roku. „Přestože nám na jaře situace s koronavirem start značně zkomplikovala, můžeme již teď říct, že deklarovaný zájem zákazníků o ekologičtější nakládání s PET lahvemi se potvrdil. Vratnou PET lahev preferuje asi 70 % zákazníků Košíku kupujících přírodní minerální vodu Mattoni,“ shrnuje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. „Na celkové zhodnocení si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat,“ dodává.

Košík dlouhodobě sbírá zkušenost s reakcemi zákazníků na inovace v oblasti využívaných obalů. U všech projektů se doposud potvrdilo, že domácnosti jsou změně nakloněné. Například prázdné zálohované PET lahve neměly domácnosti problém uschovávat i v době, kdy z důvodu covidové krize nebylo možné vratné obaly vybírat. Zálohovaná plechovka může nyní stejný trend potvrdit také u firemních zákazníků. „Podařilo se nám vyvrátit přesvědčení, že domácnosti a firmy nejsou ochotné dělat ústupky výměnou za ekologičtější

produkty. Z našeho pohledu se ukázalo, že Češi jsou připraveni na výrazné rozšíření zálohovaných obalů a očekáváme, že se to potvrdí i v případě nových plechovek,“ zakončuje Jeřábek.

Prodeje plechovek rostou, třídění zaostává

V ČR se za posledních 10 let ztrojnásobil počet prodaných plechovek. „Jen loni se u nás prodalo o 100 milionů plechovek více než v předchozím roce,“ upřesňuje Stepan Vashkevich z Institutu Cirkulární Ekonomiky. Bohužel míra třídění a recyklace za prodejem významně zaostává. Podle odhadů EKO-KOMu se vytřídí jen asi tři plechovky z deseti. To znamená, že v ČR ročně přijde nazmar cca 7812 tun hliníku. Z takového množství by bylo možné vyrobit 312 milionů nových plechovek. „A kde ty dvě třetiny plechovek končí, když ne v recyklačním zařízení? Ze směsného odpadu putují do spaloven a na skládky, v horším případě skončí rovnou odhozené v přírodě,“ upřesňuje Vashkevich.

Navíc plechovky z té třetiny, která se vytřídí, se u nás recyklují společně s většími kusy hliníku, během čehož dochází ke zbytečným materiálovým ztrátám tenkostěnného hliníku. V ČR zatím žádný podnik samostatně nezpracovává vytříděné hliníkové plechovky na nové plechovky.

Dostupná data o třídění a recyklaci PET lahví a plechovek tedy ukazují, že máme v ČR stále co zlepšovat. „Cirkulární princip, kdy z nápojové PET lahve vyrobíte novou lahev a z plechovky plechovku, je u nás bohužel zatím v nedohlednu. K efektivnímu nakládání s těmito nápojovými obaly jsou nezbytné legislativní změny, které umožní zavedení zálohového systému povinného pro všechny výrobce,“ doplňuje Andrea Brožová, mluvčí iniciativy Zálohujme.cz.

O minerální vodě Mattoni

Mattoni je ikonická značka neodmyslitelně spojená s motivem orla již od roku 1873. Přírodní středně mineralizovaná minerální voda s vyváženým poměrem draslíku, hořčíku a vápníku, které jsou nezbytné pro lidské zdraví. Rodí se v hloubce 125 až 230 metrů v panenské přírodě u Karlových Varů. Jedinečná poloha na rozhraní Krušných a Doupovských hor jí dává její nezaměnitelnou chuť. K dostání je v přírodní neperlivé, jemně perlivé i perlivé variantě a nabízí širokou nabídku ochucených variant. Více na www.mattoni.cz

O Mattoni 1873

Značka Mattoni je součástí Mattoni 1873, největšího distributora nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale. Produkty vyváží do 19 zemí světa, vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V ČR, Slovensku, Maďarsku a Bulharsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů a pochutin značek firmy PepsiCo.

O Košík.cz

Košík.cz je online supermarket s potravinami, drogerií a potřebami pro domácnost. Z více než 15 000 produktů od známých značek, ekologických farmářů i lokálních producentů si mohou vybírat čtyři miliony zákazníků v Praze a středočeských městech, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na

Pardubicku, ale také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova. Košík je průkopníkem v prověřování nových ekologických modelů prodeje potravin – část portfolia nabízí na váhu v rámci své sekce Budoucnost bez obalu, kterou spustil na začátku roku 2019 ve spolupráci s odborným garantem, společností MIWA. Cílem projektu je prověřit nové, ekologičtější možnosti nakupování potravin online, které by redukovaly počet jednorázových obalů.

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
- Reklama-
kategorieRECYKLACE
- Reklama -

Aktuálně

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama-

Recyklace