Česká obchodní inspekce i v období pandemie pokračovala v kontrolách internetových obchodů. Ve 3. čtvrtletí 2020 uskutečnila 160 kontrola a porušení zákona o ochraně spotřebitele zaznamenala ve 128 případech, což je 80 %. „ V době pandemie dává veřejnost přednost nákupům přes internet. Z tohoto důvodu také přibývají nové e-shopy, z nichž některé mají problémy s dodržováním zákonů. Provozovatelé e-shopů nejčastěji opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují správné informace o reklamaci. Někteří prodávající se stále dopouštějí i nekalých obchodních praktik. ČOI plánuje v kontrolách pokračovat, neboť vzhledem k vývoji situace okolo koronaviru lze předpokládat, že obchodování on-line bude probíhat ve stále vyšších objemech,“ říká k výsledkům kontrol ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce v období od 1. července do 30. září 2020 provedla kontrolní akci zaměřenou na provozovatele internetových obchodů. U nich kontrolovala dodržování zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. ČOI uskutečnila 160 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 128 případech (80,0 %).
3. čtvrtletí 2020 | ||||
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 7 | 7 | 100,0% | |
Jihočeský a Vysočina | 16 | 8 | 50,0% | |
Plzeňský a Karlovarský | 16 | 13 | 81,3% | |
Ústecký a Liberecký | 13 | 5 | 38,5% | |
Královéhradecký a Pardubický | 30 | 24 | 80,0% | |
Jihomoravský a Zlínský | 30 | 26 | 86,7% | |
Olomoucký a Moravskoslezský | 48 | 45 | 93,8% | |
Celkem | 160 | 128 | 80,0% |
Zjištěné nedostatky
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen nejčastěji a to ve 279 případech. Konkrétně se jednalo:
-
v 66 případech prodávající porušil povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
-
v 60 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
-
v 60 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
-
v 54 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
-
v 10 případech byla porušena povinnost, která upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3,)