- Reklama -spot_img

Knihobot návštěvností i nabídkou dohání před Vánoci knihkupectví

Dražší knihy zvýší oblibu secondhandů.

Aktuálně

inODPADY
inODPADY
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.

Přestože nedostatek papíru a lepenky by se do cen nových knížek měl promítnout spíše až v příštím roce, už letos některá nakladatelství ohlásila předvánoční zvýšení cen o deset až dvacet procent. A to je situace, která nahrává prodeji knížek z druhé ruky. Zájem o ně podle největšího českého knižního secondhandu Knihobot.cz trvale roste a na Vánoce tak budou i díky zdražování na knižním trhu jejich prodeje rekordní.

Ceny papíru vzrostly v druhém pololetí tohoto roku celosvětově asi o 30 %, takže zdražení nových titulů trápí v podstatě všechny světové trhy. Na mnoha z nich zvýšilo zájem o prodej knížek z druhé ruky a týkat se to může i Česka. Částečně to očekává i Knihobot.cz, který se za tři roky stal největší službou pro prodej přečtené literatury v Česku, která navíc konstantně roste. Jen za listopad totiž prodal skoro dvě třetiny toho, co za celý loňský rok. Významem tak začíná konkurovat zavedeným prodejcům.

Do secondhandu totiž Češi nechodí jen pro staré tituly. Knížek maximálně 30 let starých má Knihobot většinu, třetina je mladší 10 let. Nových knížek, vydaných maximálně před pěti lety, má Knihobot v nabídce momentálně více než desetinu. V nabídce tak nechybí ani tituly, které se stále ještě nachází na pultech knihkupectví. Těch nabízí Knihobot rovnou tisícovku. Takové tituly Knihobot nabídne v sekci “Nedávno vyšlo” za nižší cenu než v knihkupectví. Díky perfektnímu stavu se stávají žádaným předvánočním artiklem.

“Knížka se k nám může od nákupu v knihkupectví dostat od původního majitele za pouhých pár týdnů. A jen málokdy je poznat, že už ji předtím někdo četl. A přestože obliba knížek z druhé ruky roste dlouhodobě sama o sobě, knižní secondhandy mohou letos přitáhnou další nové zákazníky i nabídkou zcela nových titulů,” uvádí Kristýna Hladíková, marketingová manažerka knižního secondhandu Knihobot.cz. “Některé knižní e-shopy už Knihobot svou návštěvností překonává.”

KNIHOBOT: Dominik Gazdoš, Pavel Pekař, David Gazdoš, zakladatelé Knihobotu

Prodeje knížek teď zažívají svou špičku – v knihkupectví i secondhandech

Podle Hladíkové to však neznamená, že by Knihobot bral zákazníky knihkupectvím. Knížky z druhé ruky nakupuje podle průzkumu Knihobotu necelá polovina Čechů. Navíc peníze, které Češi prodejem přečtených knih na Knihobotu vydělají, často utratí za nákup dalších titulů – nejčastěji právě v knihkupectví. Ostatně bez nákupu nových knih, které se pak hledají nové majitele, by se žádný secondhand neobešel. Potvrzují to ostatně aktuální pozitivní čísla o prodejích z celého knižního trhu.

Knihobot očekává, že letošní Vánoce u něj budou díky všem zmíněným aspektům rekordní, a to jak v případě prodeje knih, tak v počtu knih přijatých. Knížka totiž v Česku nepřestává být nejoblíbenějším dárkem pro rodinu a blízké.

Máme díky tomu v Knihobotu dvě špičky – první je prodejní, kdy se kupují dárky a čtení na svátky. Druhá pár týdnů poté, kdy se nám přečtené vánoční dárky vrací zpět do prodeje a lidé zahajují novoroční úklidy,” zakončuje Hladíková.

Povede dražší papír k omezení vysokých nákladů u knížek, které po přečtení nikdo nechce?

Nedostatek papíru a rozvoj secondhandů může vést k další diskuzi – jaké náklady jsou pro produkci knih optimální a zda je nutné produkovat některé knihy v tak velkých nákladech. Nezřídka pak totiž tituly končí ve výprodejích za pár desetikorun. A podpora secondhandového prodeje, by mohla být jedním z řešení, jak spotřebu papíru snížit.

Podle průzkumu Knihobotu počet čtenářů, pro které je přirozené rozdělit knížky na ty, které si chtějí nechat a na ty, které mohou ihned nabídnout znova do prodeje, roste. Není překvapením, že tak smýšlí především mladší ročníky. Motivací nejsou nutně peníze, jako spíše ekologičtější smýšlení, střídmější přístup k vlastnímu majetku a nechuť zastavovat životní prostor věcmi.

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
- Reklama-
kategorieUDRŽITELNOST
- Reklama -

Aktuálně

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama-

Recyklace