O INDUSTRY 5.0 (PRŮMYSL 5.0) jste ode mne slyšeli mnohokrát. Ovšem o SOCIETY 5.0 (SPOLEČNOST 5.0) jsem toliko nehovořil. Nebylo to proto, že bych její příchod nezaznamenal, jako spíše proto, že jsem se pokoušel spojit s její matkou. Ona však svým mlčením naznačila, že se mnou nechce mít nic společného.

Matkou SOCIETY 5.0, jak se v originále společnost 6.0 nazývá je paní YUKO HARAYAMA. Japonská vědkyně, obchodnice, úřednice a ředitelka OECD. Matkou společnosti 5.0 se nazývá sama a je na své dítě náležitě hrdá. Zde můžete vidět záznam její přednášky.

Své dítě představila a registrovala už v lednu 2016. Abych předešel spekulacím, rád bych podotkl, že s otcovstvím nemám v tomto případě co do činění. Byť by se mohlo zdát, že INDUSTRY 5.0 a SOCIETY 5.0 jsou si příbuzní.

Otcem SOCIETY 5.0 je Japonsko, respektive vláda, která pověřila paní YUKO vytvořením nového konceptu. Ten má konkurovat INDUSTRY 4.0 a dostat by Japonsko opět do hledáčku médií jako inovátora. Je zde však jeden problém. Japonsko není zemí vynálezců.

I když to zní zvláštně je tomu skutečně tak. Vůbec to nevadí, totiž v zemi je mnoho lidí, kteří zhlédnuté nebo získané informace dokáží systémově, a to snad jako jediní na světě nejlépe převzít a zdokonalit na úroveň, která nemá obdobu. Krásným příkladem může být slavný samurajský meč – katana, resp. Daito Katana. Také zvané dlouhá katana. Tento meč ve skutečnosti nepochází z Japonska, ale z Číny. Japonští kováři a zbrojíři měli tu trpělivost a neustálým vrstvením a překováváním vytvořili nástroj schopný sekat ocelové pláty na hranu, aniž by tento krok zanechal na ostří jediný vroubek.

SOCIETY 5.0 vznikla na politickou objednávku. To je základní a klíčový rozdíl k INDUSTRY 5.0, která vznikala v mé hlavě a pod mými vlastními rukami.

Důvod proč jsem se rozhodl věnovat tomu dnešní článek je, že se na konci roku 2019 prezentovala SOCIETY 5.0 poprvé v masovějším měřítku. Jedna z největších výstav elektroniky, technologií a automatizace v Japonsku s názvem CEATEC. Prezentace byla natolik zajímavá, že si jí všiml i časopis FORBES. Tedy čtenáři FORBESu byli časopisem FORBES upozorněni reklamou, která souvisí se státní podporou SOCIETY 5.0.

Článek, který vyšel to dokazuje.

Obsah článku však dokazuje ještě jednu skutečnost. Prostředky japonská vláda nevěnuje jen na propagaci (jak se děje například v tuzemsku v případě podpory INDUSTRY 4.0), ale i na vývoj a realizaci řešení, které je možné představit v reálném prostředí. Přesto, že blíže má k prostředí virtuálnímu.

Důvodem je skutečnost, že SOCIETY 5.0 je prostředím, v němž technologie mají zastoupit lidi, či jejich smysly, respektive mají být jejich prodlouženými smysly.

Na výstavě CEATEC to dokazovali nejen převážně humanoidní roboti, kteří s kamerami na svých hlavách a trvalým připojením na internet, sdíleli své „pocity“, či vjemy a zprostředkovávali je virtuálně návštěvníkům, kteří nemohli být na místě, a to jak ze zdravotních, nebo například z pracovních důvodů.

Otec se stará o své dítko příkladně a tomu odpovídá i vizuální stránka prezentace SOCIETY 5.0 na oficiálních stránkách japonské vlády. Stojí za to je porovnat s tím, jak propaguje česká vláda INDUSTRY 4.0

Proč ne INDUSTRY 5.0?

Odpověď je poměrně prostá. INDUSTRY 5.0 totiž není prodejním nástrojem, jako INDUSTRY 4.0 či SOCIETY 5.0 Zde není potřeba cizích peněz, zde se špatně vyvádí prostředky do tunelů štěstí.

A co na to EVROPSKÁ UNIE? Postupuje v souladu s českou cestou.

Možná i proto, že odpovědná komise je vedena českou předsedkyní, která s prací (v odborech) spojila celý svůj život.

Když jsem koncept SOCIETY 5.0 studoval poprvé, přemýšlel jsem. Kde jsem ji mohl viděl a vzpomněl jsem si, bylo to filmu MATRIX. Ovšem s odstupem času a výstupu z výstavy CEATEC bych řekl, že blíže jsme v jiném, méně známém díle.

Co třeba film NÁHRADNÍCI? Jeho shlédnutí doporučuji všem splňujícím věkový limit.

Komentáře

Nabízíme prostor pro různé názory a komentáře. Náš prostor je určen všem k otevřené diskuzi. Publikované texty nebo příspěvky nejsou názorem inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.

Napsat komentář