Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/284501/virtual/www/domains/inodpady.cz/wp-content/plugins/og/includes/iworks/class-iworks-opengraph.php on line 331
- Reklama -spot_img

Ceny lithia na čínském trhu výrazně rostou

Aktuálně

inODPADY
inODPADY
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.

Ceny uhličitanu lithného na čínském trhu vzrostly v posledním roce o 253 %. Důvodem růstu je zejména vyšší poptávka po bateriích v akumulátorech v automobilovém průmyslu. Svůj podíl na tom má i společnost Tesla, která již eviduje přes 400 000 objednávek na nový Model 3. 

Uhličitan lithný je hlavním prvkem pro výrobu lithiových baterií v elektromobilech, jejichž význam v poslední době roste. Na zvyšující poptávku po uhličitanu lithném reagují i ceny lithia, které se v posledních týdnech v Číně vyšplhaly až k $23 000 za tunu. Prudký nárůst v poslední době je způsoben mimo jiné i výrazně převyšující poptávkou Číny nad vlastní produkcí. Mimo to je počet producentů této suroviny omezen pouze na pět států (Austrálie, Čína, Argentina, Bolívie a Čile) a je omezen i co do počtu společností, které se produkcí lithia zabývají. Pouhé tři společnosti ovládají 90 % těžby lithia mimo Čínu. Podle údajů z roku 2014 dosáhla těžba lithia v pěti největších státech pouze 35 000 tun.

Ceny lithia nejsou jediným určujícím faktorem

Do konce loňského roku ceny lithiových baterií výrazně klesaly, otázkou v dalším období bude, jak se cena hlavní suroviny na bateriích projeví. Ceny lithia totiž zaznamenaly výrazný růst až na přelomu roku 2015/2016. Výslednou cenu baterií ovlivňuje řada dalších faktorů. Například efektivita recyklace baterií se v posledních letech zvýšila, díky čemuž je možné z baterií znovu použít většinu součástí z niklu, kobaltu nebo železa. Pokrok zaznamenalo i efektivní využívání materiálů, což snižuje množství lithia, které je potřebné k výrobě baterie a pohonu elektromobilu.

Příkladem může být elektromobil Chevy Spark EV, který využívá baterie od LG Chemicals. Baterie o stejné kapacitě potřebovala v roce 2014 celkem 226 lithiových článků, zatímco v roce 2015 to bylo jen 192 článků. To přestavuje úsporu během jednoho roku přibližně 15 %. Těžba lithia je možná i v České republice V České republice se zásoby lithia nacházejí pod českým Cínovcem, kde by se mohlo nacházet až 6 % světových zásob této suroviny.

O těžbu se již zajímá australská společnost European Metals. Podle Jaromíra Starého z České geologické služby je ložisko impozantní co do množství kovů, ale ruda je poměrně chudá. Zatímco v případě cínovce je obsah lithia cca 0,2 %, celosvětový průměr se pohybuje mezi 0,4 – 0,8 %. I tak je podle Starého ekonomická návratnost ložiska nezpochybnitelná.

Autor: Martin Voříšek
Zdroj: oenergetice.cz

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
- Reklama-
- Reklama -

Aktuálně

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Reklama-

Recyklace