Náklady na provoz zemědělských strojů stouply za poslední měsíce až o třetinu. Oproti loňskému roku toho navíc traktory najezdí více, důvodem jsou změny ve výsadbě plodin u velkých polí. Farmy proto hledají cesty, jak ušetřit. Cesty nechávají plánovat počítač, zároveň hlídají reálnou spotřebu strojů. Podle startupu Agdata – nejrozšířenějšího českého řešení pro precizní zemědělství – stoupla poptávka po kontrole spotřeby asi pětinásobně.
Větší česká farma s obvyklým zaměřením (tedy především s rostlinnou výrobou nebo s menší částí živočišné výroby) v průměru spotřebuje podle měření systému Agdata asi 120 litrů paliva na jeden hektar ročně. Jeden stroj ujede za 12 měsíců mnohdy tisíce až desetitisíce kilometrů. Rozpočteno na absolutní čísla musí takováto tisícihektarová farma počítat s investicí do paliva kolem tří milionů korun ročně. Při 30 % nárůstu cen si tedy musí připlatit celý 1 milion korun za rok.
Jednou z mála cest, jak nárůst cen kompenzovat, je zefektivňovat trasy strojů, aby v průběhu dne při stejné práci najezdily méně. Jak to funguje v praxi? Jakýkoli stroj jakéhokoli stáří – ať už traktor, kombajn, nákladní auto nebo třeba vlečňák – je možné jednoduše odsadit inteligentní telematickou jednotkou. Ta dokáže v reálném čase předávat data o rychlosti stroje nebo soupravy a také její polohu s přesností až na deset centimetru, zároveň s propojením na can bus, tedy hlavní datovou směrnici stroje, dokáže pracovat s aktuální spotřebou.
Systém díky tomu může systém přesně naplánovat kompletní trasu stroje. To znamená nejen jeho přesun na pozemek, ale také jeho jízdu po něm. Díky tomu může zemědělec organizovat a optimalizovat práci a na úrovni celé strojové flotily. Oproti ručnímu plánování tras je takto možné denně šetřit desítky kilometrů, které stroje najedou. Úspora paliva se díky výpočtům tras pohybuje kolem 8–10 %.



