V jednom z posledních příspěvků publikovaných na serveru inODPADY jsem zmiňoval svou účast v pozici návštěvníka na největším veletrhu obalového průmyslu v Evropě. Výstava FACHPACK 2019, která se konala opět v německém Norimberku.
Přes 1.600 vystavovatelů ve 12 výstavních halách z nichž většina má velikost celého pražského výstaviště prezentovalo své výrobky, řešení týkající se obalů a technologií na jejich výrobu a případné zpracování.
Hlavním tématem letošního ročníku byla UDRŽITELNOST a tato se promítala na všech, či na většině stánků. Česká republika měla jeden společný (předpokládám že spolufinancovaný z fondů EU) a dále se zde prezentovalo dle oficiálního katalogu i 6 firem (ovšem není to pravda), které předváděli um a umění své vlastní výroby.
Již při vkročení hlavním vstupem na člověka vykoukl nábytek z palet, aby dokázal na první pohled, že tady je udržitelnost doma. Bohužel při detailním pohledu jsem zjistil, ovšem jen proto, že se v oboru pohybuji. Palety a dřevo ze kterých byl nábytek vyroben, nikdy jako palety nesloužily. Byly vyrobeny jen a pouze pro tento účel výstavy nebo výstav.
Troufl bych si odhadnout, že 99% návštěvníkům, tato skutečnost unikla. Podobně velkému množství unikne i skutečnost, že UDRŽITELNOST je v 99% případů jen na plakátu. Na každém letáku nebo nápisu na reklamním předmětu. Jen proto, že se stala PRODEJNÍM NÁSTROJEM a ARGUMENTEM.
Více o celé akci a skutečných zájmech vystavovatelů, stejně jako o cíli obalového hospodářství vypovídá obrázek, který jsem zachytil na jednom ze stánků.
Plastový strom, na kterém namísto listí jsou role strečové folie. Když jsem se u tohoto vystavovatele ptal, jaký je jejich přínos udržitelnosti ve spojení se střečovou folii pro fixaci zboží, bylo mi odpovězeno, že navrhli a používají fólii tenčí. Proto je ekologičtější a že ač se všichni pracovníci v celé nadnárodní korporaci snaží, jiné řešení nenašli. Je škoda, že jste neviděli pohled tohoto, dle visitky vysokého manažera, když jsem mu pustil následující video.
Standardem pak byla informace o tom, že použitou ani nepoužitou (prodanou) střečovou folii zpět nevykupují. Na to je přece dost recyklačních firem, které se o to postarají.
Stejné to bylo u dřevěných obalů. Stejné to bylo u plastových obalů a stejné, či velmi podobné to bylo u kartonových a kovových obalů.
Zájem o udržitelnost končí okamžikem prodeje.
V tomto se nijak neliší od čínských prodejců nabízejících své zboží na internetových platformách Aliexpres či Alibaba, Gearbest, Chinavasion a dalších.
Přes tento celkově negativní pocit mi pomohl FACHPACK 2019 nejen pochopit, že jsem začal dělat správnou věc ve správnou dobu (jen jsem o pět let předběhl trh), ale i mi pomohl najít několik technologií, které nejen mně, ale i mým klientům v mé práci napomohou.
Jednou z nich je technologie vyprazdňování. Nejedná se o vyprazdňování našich vnitřností, čili o vyměšování. Jde o vyprazdňování obsahu, které si továrny zakoupí například v sudech, barelech, ale i jiných nádobách. Bez ohledu na to, jakou látku si totiž pořizují, zůstává jim často dosti velký objem uvnitř nádoby samotné a tato se i přes absenci mechanického poškození, stává obratem NEBEZPEČNÝM ODPADEM.
Představená technologie, kterou vidíte na připojeném videu, umožňuje nejen využití maximálního množství suroviny, a to až do úrovně 99% obsahu, ale tím zároveň pokořuje hranici, při které se stává obal nebezpečným. Možné je nejen tento odpad přeřadit do jiné kategorie, ale i jej použít například pro opakované použití pro přepravu shodného nebo odlišného nákladu. Například pro upcycling, který můžete (bohužel v předstírané podobě) vidět například i na jihočeském Lipně.
Zaujalo mne však ještě několik dalších reálných výrobků a technologií, proto se k nim budu vracet postupně v dalších příspěvcích, a to nejen zde, ale i v mém vlastím blogu.