fbpx
Domů Energetika Stín PR praktik Greenpiss a facebookovým profilem elektrárny Chvaletice?

Stín PR praktik Greenpiss a facebookovým profilem elektrárny Chvaletice?

194
0
Debata se nejlépe vyvažuje, když máte po ruce oprátku. © Facebook Greenpiss

Jak vše začalo

Majitel Severní energetické Pavel Tykač o sobě uvádí a popisuje získání svého obrovského jmění během 90. let v časopisu Forbes takto: „Uvažoval jsem tak, že když něco zákon nezakazuje, je možné to dělat.“ Tohle pravidlo naplnil a dodnes naplňuje opravdu vrchovatě. A někdy má jeho podnikání také vedlejší ztráty, ať už firem z jeho portfolia, jako byla zkrachovalá Agrobanka či vytunelované CS Fondy v 90. letech, či z oblasti obchodních partnerů – příkladem může být strojírna RIA Královopolská, která nepřežila zakázku na stavební úpravy elektrárny Chvaletice v roce 2016 a na Severní energetickou kvůli tomu podala arbitrážní žalobu kvůli neplacení za služby.

Pavel Tykač: „Uvažoval jsem tak, že když něco zákon nezakazuje, je možné to dělat.“

I samotný vstup Tykače do energetického sektoru provázela kontroverze. Koupil totiž původně státní Mosteckou uhelnou za dost podivných podmínek od bývalých vysokých manažerů firmy. Ti se jí zmocnili poté, co ji podle dostupných informací a svědectví koupili za peníze, které vyvedli z účtu, kam si těžební firma odkládala prostředky na rekultivace po těžbě. Na konci série pofidérních transakcí stál Tykač, který celou nekalou operaci vyvádění firmy ze státního majetku “legalizoval”. Nechce se nám věřit, že by Tykač nevěděl, jakou firmu si kupuje a za jakých podmínek, nicméně v probíhajícím procesu jako podílník nefiguruje. Původně státní firma se pod vedením Tykače transformovala na několik různých společností, z nichž řada včetně současné mateřské firmy Seven Energy sídlí v zahraničí.

Po převzetí Mostecké uhelné vedl Tykač s ostatními konkurenty v odvětví energetiky nevybíravou obchodní válku o ceny uhlí a nebývalou energii vrhnul také do snahy prolomit těžební limity na dole ČSA, což by vedlo ke zbourání města Horní Jiřetín. Limity zůstaly rozhodnutím vlády v roce 2015 zachovány.

Chvaletice Power Plant Occupation in Czech Republic
Protest na elektrárně Chvaletice. (c) Greenpeace – Petr Zewlakk Vrabec © Greenpeace – Petr Zewlakk Vrabec

V říjnu 2016 proběhl protest Greenpeace na chladicí věži Tykačovy elektrárny Chvaletice proti dalšímu prodlužování jejího provozu za horizont roku 2020. Jak se zdá, protestující šlápli Severní energetické na kuří oko. Protest na elektrárně skončil 7. října 2016 a už 11. října 2016 koupila PR firma IDMZ s.r.o. pracující pro uhlobarona Tykače doménu Greenpiss. Vzápětí se na YouTube pod jménem Greenpiss objevilo video parodující právě proběhlý protest. Firma IDMZ s.r.o. dnes již neexistuje, neboť – jak dokazuje rejstřík firem – byla přejmenována a nyní figuruje jako firma Olmer Ad. Nicméně na spolupráci se Severní energetickou se podle webové prezentace firmy nic nemění.

Co je ale důležité, na Facebookovém profilu Greenpeace už během samotného protestu ve Chvaleticích vystupovala skupina několika profilů, které vehementně a pravidelně schvalovaly a obhajovaly kroky elektrárny a nevybíravě naopak útočily na ekologickou organizaci. Jedním z nich byl i Petr Dušek, který je reálnou osobou a je dobré si jej zapamatovat pro další vývoj celého příběhu. Kromě pana Duška reagovalo ale i několik desítek prokazatelně falešných profilů, které – jak se ukázalo – byly propojeny, jejich aktivity na internetu trvaly několik let, byly mnohem rozsáhlejší a neomezovaly se jen na otravování na FB profilu Greenpeace.

Trollí farma

Analýza profilů komentujících během protestu prokázala, že se jedná o relativně malou skupinu facebookových profilů (36), které jsou propojeny pouze mezi sebou. Dalších zhruba 10 profilů, se kterými byla tato skupina ve spojení, patřilo reálným lidem (nejsou na grafu uvedeny) – mezi nimi bylo například několik jedinců  pracující v odvětví fosilních paliv, kteří se na Facebooku proti uhelné kampani Greenpeace také vymezovali. A byl mezi nimi i PR specialista z agentury Extender Petr Secký.

 

Jádro skupiny, která aktivně komentovala uhelná témata na Facebooku i v diskuzích pod různými články v médiích, tvořilo 6 profilů s blogy na zpravodajském portálu iDnes.cz. Příkladem, který je do dnešního dne stále aktivní je blog Ivy Rambouskové.

Detailní popis celé trollí farmy s mnoha dalšími souvislostmi najdete v článku na Deníku Referendum. Po odhalení farmy většina blogů přestává znenadání fungovat, stejně jako se ztrácí z Facebookových profilů jednotliví aktéři, jejich profily mizí a přejmenovávají se.

Na Petra Duška byli trollové napojeni přes jedinečný falešný profil jménem Jiří Rákos, kterému někdo věnoval takovou péči, až se nám ani nechtělo věřit, že nejde o reálnou osobu. Ovšem Rákosův blog na iDnesu prokazatelně používal kradenou fotku, na níž byla jiná osoba, a po zveřejnění tohoto faktu se z internetu tato identita nadobro vypařila.

Fridays for Future a reductio ad hitlerum

Ne všechny aktivity PR “odborníků” Severní energetické a jejich firem byly zaměřeny na Greenpeace a protestující proti elektrárně Chvaletice. Když se během roku 2019 začalo organizovat studentské hnutí Fridays for Future, před první globální stávkou, na které se podílí i čeští FFF se nám již známý Petr Dušek obrátil na novináře se zajímavým sdělením. Jak zdokumentoval J.X. Doležal z časopisu Reflex ve svém článku s příznačným názvem Jak si PR agent vypláchl hubu holocaustem při kritice aktivistů proti globálnímu oteplování, současný mluvčí elektrárny Chvaletice Petr Dušek poslal novinářům následující uvedení protestů do těch “správných” souvislostí: “Zítra půjdou studenti po celém světě za školu, aby po vzoru Grety Thunbergové protestovali proti změnám klimatu. Manifest studentů podepsalo 100 českých vědců. Zvlášť v českém prostředí je to kouzelné, protože protest se kryje s výročím 80 let od nacistické okupace Československa a aktivita českých vědců nápadně připomíná publikaci 100 vědců proti Einsteinovi z 30. let…

 

Greenpiss v hledáčku médií

Doménu Greenpiss během března roku 2017 převádí firma IDMZ, respektive Olmer Ad na Michaelu Kuřátkovou, svou zaměstnankyni a partnerku majitele agentury Zbyňka Olmera. Hlavním důvodem převodu je snaha zakrýt pravého zadavatele stránky a hlavně vydávat tuto stránku za občanskou iniciativu. V odborných kruzích se této taktice říká astroturfing.

Obsah stránky je velmi jednoduchý, připomíná petici Greenpeace jen s obráceným narativem, s jednoduchou animací panáčka močícího na planetu Zemi a představuje několik příspěvků v rubrice Green news. Zároveň jsou součástí stránky i dva odkazy na sociální sítě, jeden na nepříliš kvalitní Youtube kanál, druhý na Facebookový profil Greenpiss.

Souvislost mezi stránkou, Facebookovým profilem Greenpiss ve svém článku popsali v červnu 2019 pro server Aktuálně Helena Truchla a Martin Biben. V článku vystupuje i Petr Dušek, který na dotaz, zda je Olmer Ad propojena s profilem Greenpiss docela překvapivě odpovídá: „O těchto aktivitách nic nevíme.“

Je nutné agentuře Olmer Ad a asi především Petru Duškovi poděkovat, že po zveřejnění článku přestávají na profilu Greenpiss tolik přirovnávat ekologické hnutí k fašistům a mažou takové příspěvky, které jsou hrubě urážlivé a jsou proti pravidlům Facebooku. Ovšem oprátka na hlavní fotce profilu zůstává. Stojí za to rovněž poznamenat, že doménu www.greenpiss.cz agentura již nevlastní, její nový majitel ji přesměroval na článek serveru Aktuálně.cz.

Kdo je Radek Kovanda?

Prozatím poslední kousek skládačky PR aktivit Severní energetické se objevil díky bezpečnostní chybě Facebooku. Na několik hodin bylo možné zobrazit, kdo upravoval na veřejných profilech jednotlivé příspěvky. Jeden ze čtenářů serveru Aktuálně.cz František Marčík procházel i stránky Greenpiss a narazil na skutečnost, že stejný profil jako upravuje příspěvky Greenpiss, upravuje i stránky elektrárny Chvaletice. Na scéně se tak objevuje Radek Kovanda, kterého konfrontovala v rozhovoru pro Aktuálně.cz Helena Truchlá. Citujeme: „Prostě si občas vystavím nějakou malou fakturu,“ říká Kovanda. Lidé, kteří mu tyto faktury proplácí podle něj jsou ve vztahu se Severní energetickou. „Už to vyšlo i najevo,“ odkazuje na článek z loňského června, ve kterém server Aktuálně.cz popsal propojení kampaně Greenpiss a agentur Olmer ad a Talk PR.“

Je otázkou zda se Radek Kovanda považuje za novináře nebo PRistu. Jeho práce totiž není jen správa několika profilů pro Severní energetickou, ale píše i pro časopis Travel Digest a pro internetová média. Například spolupracoval s internetovým časopisem G.cz, s jehož šéfredaktorem na Facebooku “vesele laškuje” (printscreen) na téma jak vysoko skáče pejsek. Přehled článků pana Kovandy na serveru G.cz kromě zábavných článků, jako například: 6 důvodů, proč je slanina daleko lepší než opravdová velká láska uvádí i článek: 6 povedených reklam, které ukazují, že i uhlí je sexy.

Kovanda spolupracuje také na obsahu webu www.muzivcesku.cz, kde mimo jiné na základě svých pracovních zkušeností napsal článek: Jak poznat, že vám někdo lže? Těchto 5 signálů vám to pomůže odhalit.  Mnohem problematičtější nám ale vzhledem k dvojroli pana Kovandy přijde článek, který zpochybňuje práci Mezivládního panelu pro změny klimatu IPCC (z pod něhož po odhalení Kovandy jako správce Greenpiss zmizelo jméno autora). Píše pan Kovanda své články jako novinář, nebo za ně také “vystavuje nějakou malou fakturu” Severní energetické či jejím PR agenturám?

Co na to profesionálové z oboru PR a média?

Bezpečnostní chyba facebooku odhalila spoustu zajímavých souvislostí a oprávněně vzbudila zájem médií. Pozornosti samozřejmě neušlo ani tušené a prokázané spojení mezi Severní energetickou a profilem Greenpiss. Prakticky ihned vyšel článek na Aktuálně.cz z pera Heleny Truchlé, ze kterého jsme citovali i výše a který popisuje vztah mezi uhlobaronem a PR agenturou. Kovandu konfrontovala i Adéla Skoupá z Deníku N.

Ředitelka PR klubu Michaela Pišiová: „Neetické projekty nejsou připraveny na krize.“

Celé kauze se věnoval i pořad Natura Českého rozhlasu Plus, ve kterém postupy PR agentur Severní energetické kritizoval jako neetické PR profesionál Ivo Minařík. Je příznačné, že ačkoli se pan Kovanda ohání tvrzením, že chce do diskuze o klimatické změně přinášet fakta a vyvažovat ji, pozvání diskutovat v rozhlase nepřijal. Na pozvání reagoval jen nenávistným a nesmyslným statusem na profilu Greenpiss, v němž útočil na novináře Českého rozhlasu.

Za příklad černého boje označil provázání PR aktivit Severní energetické s profilem Greenpiss v pořadu Newsroom 24 odborník na marketing Jakub Horák. (cca od 14. minuty)

Velký ohlas vzbudil přístup uhelné korporace k PR i v profesionálním časopise marketérů a PRistů – Marketing a Media. Ředitelka PR klubu Michaela Pišiová se ve svém komentáři Pomoc Greenpeace proti Greenpiss je skvělá příležitost pro CSR zaměřila na přínosy práce PR agentur pro neziskový sektor a suše uvedla, že “neetické projekty nejsou připraveny na krize”. Velmi obdobně hodnotí aktivity Severní energetické v čísle 04/2020 i Jan Binar, prezident Asociace komunikačních agentur: “Pokud někdo za peníze komerčního subjektu šíří obsah, aniž by jej takto označil, je to zcela jistě v rozporu s etickými kodexy. Vzbuzuje-li tento obsah nenávist a šíří dezinformace, je to ještě závažnější porušení. A většinou se v dnešní transparentní době obrátí tato činnost proti šiřiteli samotnému.

Špinavé PR praktiky vrhají stín i na další firmy

Panu Tykačovi musíme přiznat, že se svého kréda drží i dlouho po konci dobrodružných 90. let. V oblasti médií a PR, kde je dobrá a férová pověst tím nejcennějším, ale taková strategie přináší jen samé prohry. Tento článek toho budiž důkazem.

A není to nakonec jen Severní energetická, kdo je takovými nekalými praktikami postižen a ztrácí svou kredibilitu před zákazníky a partnery. Pokud jsou firmy TalkPR a Olmer Ad schopny pro Severní energetickou řídit trollí farmy, zřizovat falešné a dezinformační stránky na Facebooku nebo přirovnávat oponenty klienta k nacistům, co jsou ochotni udělat pro své další klienty?

Využívá podobné PR služby dodávané firmou Talk PR například výrobce vysokozdvižných vozíků Kion, banka Reiffeisen, Veterinární a farmaceutická univerzita Brno nebo dokonce Ministerstvo zemědělství ČR? Je Radek Kovanda spojen s prací firmy Olmer Ad například  pro Kooperativu či Českou poštu? Má snad svou trollí farmu vedenou “PR mágy Severní energetické” například Zoo Praha, pražský multifunkční komplex Quadrio, největší odběratel pohonných hmot pro silniční dopravu v ČR CCS, banka ČSOBSpráva  železniční a dopravní cesty nebo Metrostav? Zajišťuje Petr Dušek pro realitní firmu Sothebys i jiné služby než jen stylové pracovní snídaně pro novináře?

My samozřejmě předpokládáme a doufáme, že všechny uvedené firmy a instituce nic podobného nedělají. Žádná z nich nemá takové podnikatelské krédo a takovou minulost jako Pavel Tykač. Nicméně nekalá činnost reklamních a PR agentur napojených na Severní energetickou vrhá stín pochybností i na ně a kazí jejich dobré jméno. Což je škoda.

Auror: Milan Vítek a Lukáš Hrábek

Zdroj: GREENPEACE

Facebook komentáře

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu. Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.

Napsat komentář