- Reklama -spot_img

Pandemie otřásla leteckým průmyslem, dodávky zboží se prodlužují ze dnů na týdny

Aktuálně

Markéta Kohoutková
Vystudovala žurnalistiku a politologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Před nástupem do agentury Lesensky.cz vedla mediální komunikaci senátorské volební kampaně a pracovala pro společnost FTV Prima jako mediální analytik. V agentuře působí od roku 2010. Dnes je ředitelkou PR oddělení – rozvíjí jej, dohlíží na kvalitu služeb a věnuje se VIP klientům. Má dvě malé děti, takže její nejoblíbenější volnočasovou aktivitou je nyní klidný spánek. Když má opravdu volný večer, tak vyrazí do divadla nebo do kina.

Pandemie zcela proměnila leteckou přepravu zboží. Omezení pasažérských letů významně snížilo kapacitu přepravních společností. V důsledku toho dochází ke zdražování a prodlužování termínů pro leteckou dopravu. Problémy s přepravou řeší zejména dovozci zboží se specifickými podmínkami, jakým jsou například akumulátory.

Aktuální pandemická situace se promítá do mnoha aspektů ekonomiky. Rok po propuknutí globálního šíření onemocnění covid-19 a drastickém omezení přepravy osob tuzemští prodejci stále registrují nedostatečnou kapacitu letecké dopravy zboží. Pasažérské lety totiž vykrývaly velkou část letecké nákladní přepravy.

„Pandemie zatřásla leteckým průmyslem naprosto zásadně. Pasažérské lety se téměř neoperují, tudíž se velkým způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směřování zásilek do cílových destinací,“ vysvětluje Zdeněk Hamouz, manažer leteckého importu společnosti DSV. „To má samozřejmě negativní vliv i na tranzitní čas, který se prodlužuje, a zvyšující se cenu. Dopravci tak oproti minulosti operují zejména s nákladními letadly, takzvanými freightery,“ doplňuje Hamouz.

Problém se netýká jen přesoceánské dopravy, protože situaci komplikuje i dočasné rušení některých vnitrokontinentálních letů. Ty totiž byly v minulosti využívány jako alternativa ke kamionové přepravě. Omezení leteckých linek tak snižuje kapacity a možnosti alternativních řešení. To vede ke zvýšenému objemu zboží na hlavních světových letištích, kde jsou přetížené terminály, což opět negativně ovlivňuje rychlost odbavení a následné dopravy zboží.

Problémy s leteckou dopravou v pandemii potvrzují i tuzemští prodejci. „Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového ochodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do různých typů mobilních zařízení.

Specifické podmínky pro nebezpečné zboží

Situace je ještě komplikovanější v případě zboží, které nemůže být přepravováno jako běžné zásilky, což jsou například akumulátory. Ty totiž Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) v roce 2013 zařadila do kategorie nebezpečného zboží. Pandemie otřásla leteckým průmyslem, dodávky zboží se prodlužují ze dnů na týdny je tak možné přepravovat pouze v limitovaném množství a za specifických podmínek, což zvyšuje náklady na přepravu. Je například definován počet akumulátorů v jednom balení a zásilky musejí být speciálně označeny.

„Přepravu letadlem jsme využívali s ohledem na rychlost dodávek. Letecká doprava akumulátorů je však kvůli legislativním podmínkám několikanásobně dražší než lodní. Vzhledem k tomu, že se termíny dodání výrazně prodlužují, rozhodli jsme se po dobu dalšího trvání pandemie od letecké dopravy upustit a zaměříme se pouze na lodní přepravu,“ vysvětluje novou strategii Radim Tlapák z obchodu BatteryShop.cz a doplňuje, že námořní doprava vyžaduje kvůli delším lhůtám přepravy lepší plánování dodávek zboží.

„I přesto, že letecká doprava čelí problémům, stále zůstává nejrychlejším způsobem dopravy zboží. Námořní doprava je vzhledem k dlouhému tranzitnímu času přepravy variantou pouze pro některé klienty. Jako alternativní řešení pak nabízíme přepravu po železnici, u níž poměr cena versus výkon stojí přesně mezi leteckou a námořní dopravou,“ upozorňuje Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV. Tranzitní čas do Evropy například z východní Asie, kde se nachází většina námořního průmyslu, činí běžně jeden měsíc.

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
- Reklama-
kategorieBYZNYS
- Reklama -

Aktuálně

Zanechte komentář

- Reklama-

Recyklace