Ačkoliv má červenec 31 dní a je posledním měsícem školního roku, tento často končí rozhodnutím ředitelů škol o několik dní dříve. Mají k tmu právo. Dostali ho od státu i provozovatele, který jim věnoval několik dní s nimiž mohou nakládat dle vlastního uvážení.
Většina ředitelů škol neřeší, zda-li rodiče mají stejně štědré nadřízené. Školu prostě uzavře dříve. Rodiče i děti si jistě poradí. Vždyť na to mají celé dva měsíce.
21.11.2019 se konala v Bruselu schůzka jedné z komisí, „KOMISE BUDOUCNOSTI“ , které předsedala česká zástupkyně. Jednalo se o schůzku navazující na jinou, která proběhla před rokem. Schůze na téma INDUSTRY 5.0.
Ta letošní, o které jsem už psal měla název delší EUROPE CATCHING-UP OR FAILING BEHIND IN THE AGE OF INDUSTRY 4.0 AND SOCIETY 5.0
Přeložím-li jej pro ty, kteří nevládnou angličtinou, bude znít následovně Stíhá, nebo je Evropa se skluzu v době PRŮMYSLU 4.0 a SPOLEČNOSTI 5.0
Skutečnost, že si organizátoři nevšimli scházejícího otazníku naznačuje, že přehlédnutí bude možná více. Můžeme se však podívat sami. Po týdnu od ukončení se objevil na stránkách Evropské komise nejen program, ale i prezentace pozvaných (a neodvolaných) řečníků.
Začnu-li u programu, překvapilo mne, že nebyl k dispozici před samotným konáním. Případný posluchač i návštěvník bych to osobně uvítal, ale to je jiná.
Časový rozsah byl od 11:00 do 16:30, tedy celých pět a půl hodiny. Včetně jeden a půl hodinové recepce (přestávky). Co musím naopak kvitovat je 30 a 60 minut na diskuzi. Jen škoda, že jsem nedohledal audio a video záznam. Dle mých informací se pořizuje, ale málokdy dává k dispozici těm, kdo se účastnit nemohli. Rád bych si totiž poslechl dotazy publika a odpovědi.
Na programu bylo sedm přednášek, bohužel jejich obsah z programu nevyčteme. Pouze jména a příslušnost přednášejících. Velká škoda, že se případní zájemci, posluchači nemohli připravit pro lepší cílení svých dotazů.
Při přípravě tohoto článku jsem si všechny prezentace prošel. Scházel mi k nim samozřejmě výklad přednášejících, ale s ohledem na formu, jakou byly vytvořeny, myslím, že většinu podstatných informací bylo možné vyčíst.
Prvním společným rysem, který mi přišel na mysl po shlédnutí všech sedmi videí byla vzdálenost od reality. Všechny prezentace hovořily v abstraktních pojmech a připomínali politické proslovy. Žádný se nepozastavil nad aktuálním stavem, aby ukázal stav PŘED než ukáže stav PO. Tento nástroj vizuální evidence je klíčový, a to jak z psychologického hlediska, tak i z pohledu kontrolního. Nestanovím-li si a nezaeviduji-li stávající stav, tedy stav před změnou, zapomenu rychle (byla-li změna úspěšná) na stav ve kterém jsem byl a „pokles na starou úroveň je často mnohonásobně rychlejší, než by byl, kdybychom si původní stav uvědomovali.
Prezentace byly abstraktní. U některých prezentujících šlo o vyjádření, ŽE BEZ NICH TO PROSTĚ NEJDE. Jiná byla ukázkou selhání vzdělávacího systému, když nedokáže naučit své absolventy, že 40 stránek prezentace a 20 minut času jsou nekompatibilní.
Každý z přednášejících měl 20 minut času. Bohužel jsem nenašel nic, proč bych nakonec měl litovat své nepřítomnosti.
Má prezentace byla skutečně jiná, diametrálně se lišila. Ovšem neměl bych to být já, kdo to posuzuje, ale vy. Proto dávám možnost si je porovnat s těmi, kdo své místo na parlamentním slunci dostali. Nahrál jsem ji na svůj youtube kanál, aby byla k dispozici všem. Tak přemýšlím, neměli by se tak chovat všichni, kteří žijí z práce druhých a snaží se jim vytvořit budoucnost.
Co si o tom myslíte vy?
P.S. na závěr bych rád odpověděl na vaši nevyřčenou otázku co má s Evropskou komisí společného škola, resp. poslední školní den. Jen to, že má také splněno, bez ohledu na nedostatečný výsledek i obsah.