Stáří vozového parku se v českých a evropských firmách příliš neliší. Na výměnu aut pomýšlí správci firemních flotil přibližně po šesti letech. Jak vyplývá z průzkumu Arval Mobility Observatory, který se trendy ve firemních vozových parcích zabýval, nejméně obměňovanými automobily jsou užitková vozidla.

Výměnu automobilů ve firemních flotilách jako jedno z témat dlouhodobě sleduje výzkum Arval Mobility Observatory, který mapuje užívání firemních vozidel napříč Evropou. Na otázky výzkumníků z oblasti dopravy a mobility v letošním roce odpovídali manažeři firem zodpovědní za vozové parky ve 12 zemích Evropy včetně Česka a v Turecku. Celkem proběhlo 3 930 rozhovorů.

Podle průzkumu se délka ponechání vozů ve firemním užívání v evropských zemích oproti předchozím letům loni zkrátila na 5,7 roku. Letos se ale opět prodloužila na 6 let. V České republice si firmy auta nechávají nepatrně déle, konkrétně 6,1 roku.

Podle konzultanta Arval CZ Tomáše Kadeřábka je i u tohoto trendu patrný rozdíl mezi velkými a malými firmami. „K nejrychlejší obměně dochází ve velkých firmách s pěti sty a více zaměstnanci. V Česku se u nich vozy obměňují po 5,4 roku a v Evropě dokonce po 5,1 roku. V loňském roce to v obou případech bylo dokonce necelých pět let,“ upozorňuje Kadeřábek. Naopak nejdelší doba ponechání, tedy 6,9 roku, byla zaznamenána u firem mezi 10 a 49 zaměstnanci v Česku a u firem do 9 zaměstnanců v Evropě.

Užitková vozidla zůstávají ve flotilách déle

Kromě velikosti společnosti hraje roli také typ firemního vozidla. Na rozdíl od osobních automobilů si totiž užitková vozidla nechávají firmy výrazně déle. „V České republice je to průměrně 6,9 roku, u ostatních evropských zemí 7,1 roku,“ dodává Kadeřábek. Menší firmy si dokonce tyto vozy ponechávají osm let.

Výměnu automobilů odkládají právě menší firmy často za účelem šetření nákladů. Ideální doba pro výměnu vozu ale nastává ještě před tím, než začnou jeho servisní náklady výrazněji růst a zůstatková hodnota více klesat. Právě včasnou obměnou vozového parku je totiž zajištěna udržitelná míra servisních nákladů a nízké provozní výdaje, které u novějších modelů snižuje například nižší spotřeba pohonných hmot. „Doporučené intervaly obměny se u různých značek vozů i různých modelů liší. Svůj vliv zde má i zvolená motorizace vozu, jeho roční nájezd kilometrů,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

Komentáře

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu. Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.

Napsat komentář