Česká obchodní inspekce kontrolovala v 1. čtvrtletí tohoto roku dodržování právních předpisů v oblasti internetového prodeje. Provedla celkem 890 kontrol a nedodržení příslušné legislativy zjistila ve více než 50 %. „Objem internetového obchodování se v období pandemie zvýšil, což koresponduje i s počtem realizovaných kontrol, kterých bylo šestkrát více než ve stejném období roku předešlého. Výsledky kontrol v 1. čtvrtletí 2021 potvrzují, že u internetového prodeje dochází stále k vysokému počtu porušování spotřebitelské legislativy. E-shopy často opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, nebo vůbec neposkytují informace o právech spotřebitelů týkající se reklamací. Dopouštějí se také nekalých obchodních praktik a často poskytují lživé či neúplné údaje o vlastnostech výrobku. ČOI bude intenzivně pokračovat v kontrolách on-line prodejců, jelikož vývoj trendu obchodních transakcí v tomto segmentu prodeje naznačuje další intenzivní zvyšování objemů obchodů,“ říká k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný
Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 31. března 2021 provedla 890 kontrol, při kterých se zaměřila na dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů v oblasti internetového obchodování. Porušení právních předpisů zjistila ve 464 případech (52,1 %).
Inspektorát |
Počet kontrol |
Kontroly se zjištěním |
Zjištění v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
19 |
17 |
89,5% |
|
Jihočeský a Vysočina |
14 |
10 |
71,4% |
|
Plzeňský a Karlovarský |
77 |
29 |
37,7% |
|
Ústecký a Liberecký |
34 |
24 |
70,6% |
|
Královéhradecký a Pardubický |
203 |
15 |
7,4% |
|
Jihomoravský a Zlínský |
424 |
255 |
60,1% |
|
Olomoucký a Moravskoslezský |
119 |
114 |
95,8% |
|
Celkem |
890 |
464 |
52,1% |
Zjištěné nedostatky
Celkem bylo ve sledovaném období zjištěno 1 108 porušení právních předpisů.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl porušen nejčastěji a to v 919 případech. Konkrétně se jednalo o porušení ustanovení:
-
291 x prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
-
231 x prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
-
210 x bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)
-
122 x bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
-
26 x prodávající nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací, toto ustanovení prodávajícímu zejména ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3)
Další porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo kvalifikováno v menším rozsahu.
Ve 189 případech bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce. Například se jednalo o tyto zákony a nařízení:
-
121 x bylo porušeno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/425 o osobních ochranných prostředcích
-
29 x bylo zjištěno porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků