V předchozích článcích seriálu věnovanému systémové prevenci vzniku odpadu a jejímu dopadu na podnikání a život obyvatel, bych rád vyzdvihl důležitost vizualizace. V průmyslu a podnikání se téměř vždy některá z forem vizualizace používá, bohužel namísto reality, ukazují se jen čísla a grafy.
V Praze, stejně jako v Torontu scházejí se muži a ženy v oblecích a šatech u prostřených stolů, aby poslouchali příběhy o tom, jak je cirkulární ekonomika důležitá, které jim z pódia vypráví další muži a ženy v oblecích, aby si pak za své proslovy, čísla a umně zpracovaná videa odnesli zasloužilí potlesk a zatlačili slzu v oku, když vyndávají virtuální peněženky, aby té či oné neziskové organizaci, či fondu převedli další ze svých dobrovolných příspěvků.
Rozdávají se ceny společenské odpovědnosti, splnění cílů vytýčených dokumentem OSN a burácivým potleskem se odměňují ti, kdo cíl na deset let nejen splnili, ale i překročili za jeden rok.
„Všude spousta slov, slávy a plýtvání časem“
Dostatečné jsou příběhy, ne realita…
A záběry z továren a korporací ukazují jen usměvavé zaměstnance a mezi nimi hrdé majitele v přátelském rozhovoru s dělníky, které nahradili herci, co tolik nesmrdí.
V diskuzích o recyklaci prezentují se kontejnery a popelnice čisté, jak svět, k němuž se má jejich prostřednictvím dojít.
A pak vyjdete ven a zjistíte, že slzy v očích nevyvolává radost ze změny, ale prach v ulicích a zápach divně vonící mlhy zvané SMOG. Půjdete k nejbližší popelnici vyhodit štos letáků, které jste dostali na akci a přemýšlíte, která je ta pravá, protože špína sjednocuje barvy a otevřené víko vypadá jak zvracející ústa.
Ve svých továrnách tak čistých na prezentovaných záběrech si všimnete narůstajícího množství odpadových kontejnerů, které jeden jako druhý čekají na dávku radosti v podobě odpadu, kterého za jeden den mohou spořádat více než ho je schopno město dát za měsíc.
V budovách firemních mrakodrapů a korporátních center přiťukáváte si nad dosaženými cíli a přijímáte s hrdostí poklepávání na ramena politických návštěv, za to, jak jste své podnikání vyčistili zapomínaje na přesun špinavých částí do míst, kde čistota není třeba.
Věřím, že uvidím nový symbol brzy i na Vaší zdi a nejenom to, věřím, že se podaří jej dostat do vaší mysli.