- Reklama -spot_img
DomůOdpadyProč zrovna hliník a PET, a ne další obalové materiály?

Proč zrovna hliník a PET, a ne další obalové materiály?

Vyzobávání nejlepších rozinek

- Reklama -spot_img

Hliníkové plechovky a PET nápojové lahve se stávají ústředním tématem diskusí na téma povinného zálohování. Proč zrovna hliník a PET, a ne další obalové materiály?

Aktuálním argumentem skupiny pro zavedení povinných záloh je plnění recyklačních cílů stanovených EU.

Pro plasty je tento evropský cíl, a to bez rozdílu, zda je to PET, HDPE, PP či jiné plasty, míra recyklace 50 % v roce 2025, v roce 2030 pak 55 %. Realitou je, že současná úroveň recyklace plastových obalů v ČR  je ve výši 40 %.  Dalších zhruba 18 % jsou nerecyklovatelné plasty a jsou proto dále zejména energeticky využívány.

Evropské cíle pro recyklaci hliníku jsou stanoveny od roku 2025 minimálně 50 % a o pět let později 60 %. Česká aktuální úroveň recyklace hliníku je 30 %. Zahrnuje nejen aluminiové nápojové plechovky, ale i další hliníkové obaly a fólie. Pokud by se jednalo pouze o aluminiové nápojové plechovky, pak jsou tyto cíle splnitelné.

Ovšem povinností ČR nejsou jen recyklační cíle těchto dvou obalových materiálů.

Jsou zde i povinnosti pro železo, sklo, papír a dřevo.

Evropské cíle pro recyklaci obalového odpadu:

Míra recyklace v ČR

r. 2025

r. 2030

Všechny obaly

68%

65%

70%

Plasty

40%

50%

55%

Kovy

61%

70%

80%

Hliník

30%

50%

60%

Sklo

83%

70%

75%

Papír a lepenka

87%

75%

85%

Dřevo

45%

25%

30%

Z tabulky je jasné, že v recyklaci musíme v ČR zabrat zejména u plastových obalů, kovů a hliníku.

Plastové obaly ovšem nejsou jen PET lahve. Jsou to další plastové materiály na nápojové lahve, plastové krabičky, kelímky, sáčky, víčka atd. Proč by tedy měly být zálohované pouze PET nápojové lahve?  Pokud je naší povinností plnit cíle jako celek všech plastových obalů, pak je třeba zálohovat i kelímky na jogurty, plastové lahve na mléko, jogurtové nápoje nebo například sáčky. Toto vše tvoří celkovou sumu plastového obalu určeného pro recyklační cíle.

Obdobný případ vidíme i u hliníkových plechovek. Kromě nápojových plechovek je pak tedy nutné zálohovat i aluminiové obaly například od paštik, sýrů, nebo čokolád. Všechen hliníkový materiál, který je součástí obalu, patří do celkového sledovaného recyklačního cíle.

Proč jsou zde tedy snahy o povinné zálohování pouze PET lahví a hliníkových plechovek?

Tyto dva obalové materiály jsou velmi rozšířené a oblíbené pro své vlastnosti. Jsou pevné, lehké, dobře uchovávají kvalitu baleného nápoje či potraviny. Jsou také velmi dobře tříditelné a plně recyklovatelné. Tato všechna pozitiva činí z PET a hliníku velmi atraktivní materiál, který je žádaný, a proto má i vysokou kupní cenu. Zákonná povinnost, od roku 2025 minimálně 25 % rPET v nových PET lahvích, činí PET ještě více poptávaným než v minulých letech. Například kupní cena rPET food grade kvality byla před rokem okolo 1000 EUR/t, nyní je na úrovni 1850 EUR/t.

Ovšem záměr získat tyto výnosné obalové materiály v rámci zavedení povinného zálohování, a ty levnější a problematičtější ponechat ve sběrném systému, není v souladu s pravidly EPR (Extended Producer Responsibility), který myslí i na to, aby nedocházelo k těmto snahám porušování rovných podmínek celého systému sběru a vybírání si nejlukrativnějších obalových odpadů, tzv. cherry-picking, neboli „vyzobávání nejlepších  rozinek“ .

Nabízíme prostor pro nezávislé zdroje, relativní informace a různé názory nebo komentáře. Náš otevřený přístup a volný tok informací je určen všem. Publikované texty, příspěvky nebo komentáře nejsou názorem redakce inODPADY.cz nebo jeho vydavatele. Vždy se jedná pouze o názor daného autora a jeho textu.
Chtěli byste se s námi podělit o nějaký zajímavý názor, informaci nebo nápady? Neváhejte nás kontaktovat.
KategorieODPADY
inODPADY
inODPADYhttps://redakce.inodpady.cz/
Relativní a nezávislý magazín z oblasti životního prostředí a ekologie. Výběr článků a zpráv se zaměřením na problematiku odpadů, recyklace, upcyklace, technologie, legislativa, druhotné suroviny a tržní prostředí odpadového hospodářství.
-Reklama -
Aktuální články
- Reklama -
Aktuální články

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno