Domů Byznys Plýtvání oblečením, second handy, upcyklace nebo recyklace textilu

Plýtvání oblečením, second handy, upcyklace nebo recyklace textilu

0

CESTA, KTERÁ NEZATÍŽÍ BUDOUCNOST

Udržitelnost je tématem i pro módní byznys. Objevuje se oblečení z použitých látek, návrháři i zákazníci se zajímají o to, jak vlastně jejich šaty vznikly. Světovou hvězdou udržitelné módy je návrhář Jiří Kalfař, kterého v Nice navštívila modelka Tereza Maxová.

Oba patří k hvězdám přehlídkových mol, nablýskaný módní byznys je živí a přinesl jim slávu. Zní tak trochu zvláštně, když je slyšíte mluvit o oblečení ze second handu a použitých látek. Vydali jsme se s topmodelkou Terezou Maxovou na návštěvu za mladým návrhářem Jiřím Kalfařem. Už když jsme usedali do hybridu ŠKODA SUPERB iV, všechno začalo dávat smysl.

Tereza Maxová se zamilovala do jižní Francie, kde také část roku s manželem a třemi dětmi žije. „Jsme tu obklopeni přírodou,” říká v zahradě u domu na poloostrově Saint-Jean-Cap-Ferrat. „Vážíme si toho. Snažíme se být k přírodě citliví, zbytečně nezatěžovat planetu a neplýtvat,” dodává česká supermodelka.

https://youtu.be/TPa7aeAZR-k

Možná byste ji čekali v šatech a lodičkách, ona ale místo vysokých podpatků raději nosí pohodlné boty, na sobě má volné kalhoty do zvonu a ležérní romantickou blůzu. Styl života změnil i její pohled na módu. „Už dlouho mě trápí, že móda je jedním z největších hříšníků, co se týká znečistění. Plýtvání oblečením, chemická výroba látek, mikroplasty, bělení, barvení… To všechno zbytečně zatěžuje planetu,” vysvětluje.

Její rodina poctivě třídí odpad, používá šetrnější LED světla a při cestování se snaží co nejvíce využívat veřejnou dopravu nebo kola. A udržitelnou cestu hledají i v oblékání. „Dlouhá léta nenosím kožešinu. Jsem velký fanoušek second handu a recyklace oblečení. Děti po sobě oblečení často dědí, snažím se jim kupovat věci z organické bavlny a udržitelných materiálů,” svěřuje se Tereza Maxová.

Na Francouzské riviéře má právě ideální příležitost doplnit šatník. Svůj pop-up, tedy dočasný showroom tam otevřela nová hvězda světové módní scény, návrhář Jiří Kalfař. První Čech, který se se svou kolekcí prosadil do hlavního programu newyorského fashion weeku. Dokázal uspět v Londýně i v Paříži a zajímají se o něj přední módní časopisy. Jeho tématem je právě udržitelná móda, za kterou dostal prestižní cenu The Innovation Award 2019 udělovanou pod záštitou monacké kněžny Charlene. „Pracuji na bázi nulového odpadu – metráž zpracovávám tak, aby nevznikaly žádné odstřižky a zužitkuji vše. Používám ekologické, ale i upcyklované nebo vintage materiály, ” popisuje jednatřicetiletý sympaťák.

Upcyklace – přetváření odpadového materiálu, nepotřebných nebo použitých výrobků na nový materiál či předmět s užitnou hodnotou. Na rozdíl od přístupu re-use (znovupoužití) mívá nový výrobek oproti původnímu jiné vlastnosti či využití. Upcyklace také zvyšuje (na rozdíl od recyklace) původní hodnotu výrobku.

Terezu Maxovou zaujal svými návrhy, ale hlavně filosofií a přístupem k módě. Postupně se z nich stali přátelé. Kalfař nebuduje stálou síť obchodů, nechce vytvářet nadbytečné zásoby oblečení, raději využívá pop-upy, aby se setkával se svými zákazníky na různých místech a umožnil jim vidět a vyzkoušet kousky, které navrhl. Na čas je přivezl na Cote d‘ Azure do Nice. „Je to jen pár kilometrů od našeho domu,” vyzývá k návštěvě Tereza.

Do Nice ji doveze nová ŠKODA SUPERB iV, vůbec první vůz české automobilky s plug-in hybridním pohonem, který kombinuje  spalovací motor s elektromotorem. V čistě elektrickém režimu má dojezd až 62 kilometrů na jedno nabití. „To nám bude úplně stačit, dojedeme bez emisí,” usmívá se modelka, když odpojuje auto od wallboxu, domácí nástěnné nabíječky.

Dobíjení – ŠKODA SUPERB iV nabízí čtyři možnosti nabíjení. Nabití baterie na 100 % kapacity pomocí wallboxu s výkonem až 3,6 kW trvá 3,5 hodiny. Z běžné domácí zásuvky s výkonem 2,3 kW se baterie nabije pomocí standardně dodávané nabíječky za 5 hodin. Vůz je také schopen samočinně dobíjet během jízdy na spalovací motor, aniž by bylo nutné zastavit nebo auto připojit k elektrické síti. Vždy je k dispozici dostatek energie k pokrytí delších cest tak, aby byla jízda v městských nízkoemisních zónách lokálně bezemisní.

Tereza přiznává, že po městě řídí spíš z donucení, víc si užívá rodinné výlety. Za volantem je opatrná, ale jistá. I ostré serpentiny v prudkém klesání zvládá s přehledem a hlavně s úsměvem.  „Aspoň můžeme vyprodukovat něco na později,” připomíná, že SUPERB iV umí využít energii získanou při brzdění k dobíjení baterie.

Rekuperace – ŠKODA SUPERB iV získává energii během brzdění díky rekuperaci. Řidič aktivuje režim B snadnou změnou polohy voliče převodovky a funkci brzd převezme elektromotor, který současně rekuperuje brzdnou energii. Auto dokáže mírně rekuperovat brzdnou energii i v běžném jízdním režimu D ve chvíli, kdy řidič uvolní plynový pedál a vůz při jízdě z kopce plachtí. Získaná energie se ukládá v trakční lithium-iontové baterii například pro následnou jízdu v elektrickém režimu.

Jiří Kalfař vítá Terezu v jednoduše zařízeném prostoru a modelka hned prohlíží nové kousky: nechemicky barvená sukně z červeného tylu, upcyklovaná vintage krajka z 60. let, kterou návrhář objevil na místním trhu, šaty z kapoku a budhistického hedvábí.

Udržitelné materiály se zpracovávají a vyrábějí s minimálním dopadem na životní prostředí.
Při výrobě udržitelné bavlny se nepoužívá modifikované osivo ani pesticidy. A hlavně se šetří voda, které se při komerční výrobě spotřebují tisíce litrů na každý kilogram látky.

Kapok se vyrábí z vláken plodů obřích tropických stromů. Vlákna se podobají bavlně, ale jsou dutá a mají výborné termoregulační vlastnosti. Využívají se jako výplň přikrývek a matrací, ale i při výrobě látky, ze které vzniká funkční oblečení na pohled i na dotek připomínající hedvábí.

Při výrobě hedvábí se hubí larvy bource morušového (3000 mrtvých larev na půl kila látky), který by vylíhnutím porušil kokon a znehodnotil hedvábné vlákno. Budhistické (mírové) hedvábí se vyrábí náročnější, ale šetrnější technikou až poté, co se bourec vylíhne a vyletí z kokonu.

Přírodní materiály jsou důležitou součástí udržitelné módy. Ale hlavní význam udržitelnosti je v tom, že nedochází k zbytečné nadprodukci a plýtvání. Velké oděvní značky běžně vyrábějí až čtvrtinu kolekce navíc, která se neprodá. Všeho je nadbytek, při výrobě vzniká spousta odpadu, který se pálí, spotřebovává se zbytečná energie a materiál. Lidská práce je podhodnocená, poměry v továrnách a dílnách mimo Evropu jsou nedůstojné. Když se člověk zamyslí nad tím, jaké škody móda napáchá, pochopí, jak zničující je to byznys. Když už jsem součástí toho byznysu, snažím se to dělat jinak,” vysvětluje návrhář.

Sám své přehlídkové kolekce recykluje, staré materiály kombinuje s novými, nabíjí je novým životem. Vyrábí pouze v malém množství. „Zvykli jsme si na nadbytek. Měli bychom víc přemýšlet o tom, jestli nutně potřebujeme nové oblečení, jestli je to staré opravdu na vyhození, nebo se dá opravit či jinak využít. Fast fashion je něco jako fast food, jde jen o to, jestli to chcete konzumovat, nebo něco změnit,” vyzývá Jiří Kalfař.

Tereza zkouší několik kombinací – pohodlný outfit ve středomořském stylu, třpytivou transparentní halenku i sytě oranžový propínací svetr. Poslouchá příběh každého kousku. Nakonec volí kabátek s průstřihy, který se dá nosit jako pončo. „Je z upcyklované látky, kterou jsme koupili jako původně nepotřebný zbytek na vyhození. Vzniklo několik limitovaných kousků a další už se udělat nedají, protože víc látky není. Exkluzivitu dnes nezaručí jen peníze, ale produkt může být unikátní i v tom, jak vznikl. Člověk přece může mít skvělý pocit, že věci, které používá, nemají negativní dopad na planetu,” dodává mladý návrhář.

Tereza Maxová usedá zpátky do auta v novém kabátku, vypadá skvěle. SUPERB iV je i na odpoledním slunci příjemně vychlazený a pořád nabitý tak akorát, aby se dostala domů bez emisí.

Chytrá klimatizace – Součástí chytré aplikace ŠKODA CONNECT je ovládání klimatizace na dálku. Prostřednictvím mobilního telefonu tak můžete auto ochladit dříve, než vyrazíte na cestu. Můžete si vybrat, zda bude klimatizace aktivována, pouze pokud je vozidlo připojeno k dobíjecí stanici, pokud doma odebíráte elektřinu z obnovitelných zdrojů, můžete na chlazení využít čistou energii. Cestou pak není třeba vůz šokově ochlazovat, což snižuje emise.

„Baví mě hledat cestu, která spojuje to, co mám ráda, a zároveň nezatěžuje budoucnost. Každý den si užívám okamžiků, které dávají našemu životu smysl,” říká Tereza.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Exit mobile version