Odpady představují tísnivý environmentální, společenský a ekonomický problém. Zvyšování spotřeby a rozvoj ekonomiky stále produkují velké množství odpadu — což vyžaduje větší snahu o jeho omezení a zabránění jeho vzniku. Ačkoli dříve byl odpad určen k likvidaci, dnes je stále více považován za zdroj, což se odráží v posunu nakládání s odpadem od jeho likvidace k recyklaci a regeneraci.
V závislosti na způsobu zacházení může odpad prostřednictvím emisí do vzduchu, půdy, povrchových a podzemních vod ovlivňovat lidské zdraví i životní prostředí. Může však rovněž představovat úbytek zdrojů materiálu (prostřednictvím kovů či jiných recyklovatelných látek) a má potenciál jako zdroj energie.
Odpad se vytváří ve všech fázích životního cyklu materiálu:
- těžba (odpad při dolování);
- výroba a distribuce (průmyslový, nebezpečný a obalový odpad);
- spotřeba produktů a služeb (komunální odpad a odpad z elektrických a elektronických zařízení);
- zpracování (např. zbytky po třídění v recyklačních zařízeních nebo struska ze spaloven).
Důkladné řízení odpadu může chránit veřejné zdraví a přinášet výhody pro životní prostředí a současně podporuje ochranu přírodních zdrojů.
V roce 2008 byly na jednoho obyvatele EU vyprodukovány 5,2 tuny odpadu. K množství odpadu nejvíce přispívá výstavba, demolice, těžba a výrobní činnost, každý občan EU však také každoročně vyprodukuje přibližně 444 kg odpadu z domácnosti.
Rostoucí spotřeba a tendence k menším domácnostem dříve výrazně přispívaly k produkci komunálního odpadu. Tyto faktory však zřejmě s tvorbou komunálního odpadu nesouvisejí: produkce komunálního odpadu na osobu se ve 27 zemích EU v letech 1999–2010 stabilizovala. Mezi členskými státy jsou obrovské rozdíly v produkci odpadu a jeho objemu.
V EU došlo v oblasti řízení odpadu k jasnému posunu. V roce 2010 byl velký podíl (37 %) pevného komunálního odpadu (což představuje 10 % celkového množství odpadu produkovaného v EU) skládkován. Současným trendem je různé druhy odpadu recyklovat či kompostovat (38 %) nebo spalovat a získávat z odpadu energii (21 %).
Recyklace přináší prospěch životnímu prostředí, neboť odpad končí méně na skládkách, a tím se omezují znečišťující emise. Recyklace rovněž pomáhá uspokojit poptávku ekonomické produkce po materiálech a eliminuje potřebu těžby a zušlechťování čistých surovin.
Poskytuje i důležité ekonomické a sociální výhody: generuje ekonomický růst, podporuje inovativnost, vytváří zaměstnanost a napomáhá zabezpečit dostupnost klíčových zdrojů. Recyklace je zásadní pro prioritu zásadní evropské i celosvětové politiky: posun k zelené ekonomice generující prosperitu při udržení zdravého životního prostředí a sociální rovnosti dnešních i budoucích generací.
Směrnice EU o odpadech odrazují od skládkování a podporují recyklaci a regeneraci odpadu. Dalším činitelem zvyšující se ekonomické důležitosti recyklace je vzestup poptávky po materiálech, zejména v rozvíjejících se asijských ekonomikách.
Politiky EU
Nejaktuálnější právní nástroje a strategie EU upřednostňují prevenci vzniku odpadů, tj. potlačení vazby mezi tvorbou odpadu z ekonomického růstu a dopady na životní prostředí. Příkladem mohou být revize směrnice o odpadech (2008/98/ES)en, Tematická strategie pro předcházení vzniku odpadů a jejich recyklacien a šestý akční program Evropského společenství pro životní prostředí (EAP)en.
Směrnice o odpadech představuje obecný rámec pro prevenci a řízení odpadů v EU. Přestavuje a stanovuje základní koncepty a formuluje principy nakládání s odpadem, např. hierarchii odpadů (obr. 1), v níž je upřednostňována prevence vzniku odpadu.
Směrnice o odpadech zavazuje členské státy k vytvoření programů prevence vzniku odpadů nejpozději do 12. prosince 2013. Agentura EEA byla vyzvána ke kontrole postupu států při plnění a realizaci těchto programů.
Směrnice o odpadech stavuje náročné cíle pro papírový, kovový, plastový a skleněný odpad z domácností i stavební a demoliční odpady.
Legislativa EU rovněž stanovuje přísné požadavky na skládky a spalovny: většina činností v oblasti nakládání s odpadem se řídí směrnicí o skládkách odpadů (1999/31/ES)en,směrnicí o spalování odpadů (2000/76/ES)en a směrnicí o průmyslových emisích (2010/75/EU)en. Pokud jde o zvláštní druhy odpadu (např. obalový odpad, vyřazené dopravní prostředky a odpad z elektrických a elektronických zařízení), byla hierarchie odpadů přeměněna na konkrétní cíle pro recyklaci či regeneraci.
Metoda životního cyklu při tvoření politik zajišťuje hodnocení vlivů od počátku do konce a brání „schovávání“ dopadů jejich přesunutím do jiných zemí či fází výroby nebo spotřeby.
Aktivity agentury EEA
Agentura EEA při hodnocení odpadů usiluje o podporu rozvoje politik udržitelné spotřeby a výroby, včetně realizace tematických strategií udržitelného využívání přírodních zdrojů, prevence vzniku odpadů a jejich recyklace a dále Plán pro Evropu účinněji využívající zdroje.
Činnosti zahrnují:
- periodické hodnocení a vykazování v oblasti odpadů (např. tematické hodnocení materiálových zdrojů a odpadůen ve zprávě o životním prostředí (SOER) 2010 a kapitola zdroje a odpadyen ve shrnutí SOER 2010),
- podpora států při hodnocení nakládání s odpady (např. hodnocení států v oblasti nakládání s odpady v SOER 2010)en
- tematické zprávy a hodnocení nakládání s odpady (např. role recyklace v zelené ekonomiceen a přeshraniční dodávky odpadů v EU)en.
- politická analýza (např. nakládání s obalovým odpademen, omezení skládkování odpaduen a politiky recyklace v Evropě ve vztahu ke skutečně dosaženému objemu recyklace)en,
- výhledové studie a scénáře (např. minulé a budoucí klimatické výhody plynoucí z lepšího nakládání s komunálním odpadem v Evropěen),
- odpadové indikátoryen, např. vytváření komunálního odpadu a vytváření a recyklace obalového odpadu,
- shromažďování informací a analýzy vnitrostátních politik členských států EEA (např. fakta o politikách nakládání s odpadem v členských státechen),
- podporu výměny informací mezi členskými státy EEA a spolupracujícími zeměmi (např. při pravidelných seminářích);
- spolupráci se sousedními státy v oblasti odpadů.
Práci agentury v oblasti odpadů realizuje oddělení agentury EEA pro udržitelnou spotřebu. Činnosti jsou implementovány prostřednictvím spolupráce s Evropským tematickým centrem pro udržitelnou spotřebu a výrobu (ETC/SCP)en a ve spolupráci se jednotlivých zemí EEA,Eioneten. Data o odpadech shromažďuje Eurostat, který je dále od roku 2008 místemenvironmentálního datového centra o odpadechen.
Výhled
Agentura EEA bude podporovat Evropskou komisi a Evropský parlament i členské státy EEA a spolupracující země celou řadou nových indikátorů odpadu a návrhem revizí programů pro prevenci vzniku odpadů. Rovněž dokončí aktuální analýzu poplatků za skládkování, přeshraničních dodávek odpadů i zdrojového potenciálu klíčových kovů v elektronickém odpadu v Evropě. Tyto činnosti přispějí k dokonalejšímu provádění odpadových strategií v EU. Odpady rovněž představují důležité prioritní oblasti v projektech agentury EEA pro mezinárodní spolupráci se sousedními státy v rámci Evropy.
Zdroj: EEA