Identifikovaný a jasně definovaný přebytek. Nikdy nepoužité, nové a přesto ignorované. Původce nemá snahu a nechce, pro něho prodej vyřešil vše. Přitom sám zapomněl, že přijde ještě zítřek a záleží na každém z nás, jak ho bude malovat. Poetický úvod do nepoetické reality všedního dne. Obchodní přebytky tak vznikají různě. Nadhodnocené objemy prodejů. Snaha dodavatele uvolnit vlastní sklady. Absence plánování. Nečekaná událost na trhu.
Případů je mnoho, výsledek však jediný. Vysoké náklady za skladování nebo dopravu. Finanční ztráta nebo nechtěné starosti něco řešit.
Stejně tak bývá zvykem, že ona negativa nese na své straně jen jedna ze stran. Druhá dává ruce pryč, protože ona má splněno. PRODÁNO.
Velmi dobře je to vidět na online tržištích typu ALIBABA, ALIEXPRESS, GEARBEST, CHINAVASION a mnoha dalších. Zde je hlavním argumentem nízká cena nákupu. Po jehož realizaci, již není cesta zpět a reklamace je spíše vysněným přáním než skutečnou možností.
Protože se snažím vždy ukazovat popisované na reálném případu. Dovolím si zmínit jeden z nejaktuálnějších projektů. Neoslovil mne přímo projekt, ale jeho majitelka. Ta se mnou vstoupila do kontaktu a svou úplně první zprávu, kterou mi napsala zakončila slovy…
ˇˇjako by na tom záleželoˇˇ
Vytrženo z kontextu však nemusí znamenat nic. Postaveno do světa autismu, dětí, vývoje, klimatu, udržitelnosti, pak získává zcela jiný význam.
Díky prvnímu oslovení a následujícímu telefonickému jednání jsem zahájil další z projektů systémové prevence vzniku odpadu. Projekt, kterým můžeme namalovat budoucnost. A to doslovně.
Týká se totiž odprodeje skladových zásob pastelkových sad voskovek. Pod tímto názvem jsem je znal jako kluk, než se po dlouhých desetiletích objevil a zdomácněl název jiný – CRAYONS. Věřím, že nebude vadit zůstanu-li u původního názvu. On ve mě lépe indikuje i identifikuje, co se za ním skrývá.
Je to vosk, tvárná hmota, která mi již jako dítěti pomáhala vyčarovat svět obrazů. Mnohem dříve, než jsem dokázal popsat slovy, která jsem ještě neznal.
Možnost roztékání, zahřejete-li je aplikace na textil i papír. Dokonce i možnost vytvoření pestrobarevných svící, nebo modelu toho, či onoho přístroje. To vše v jediném kousku pastelky. Stejnou jako další generaci a jistě i té další. Bez ohledu na to, jak barevný bude displej nebo virtuální bude realita.
V aktuálním projektu je k dispozici 100.000 ks pastelek. Jak v malých tak velkých balení. V krabičkách, velkých krabicích až po kufříky. Ze kterých se nejenom dětem rozzáří oči.
Dokážete si představit originálnější Corporate gift než balení voskovek?
Jistě víno, propiska, blok, jsou také velmi originální. Ovšem nikdo z těch, kdo je dostal si za měsíc, natož za rok ani nevzpomene co, že to vlastně dostal.
U voskovek to může být jiné. Příští rok totiž dostanete jen jednu otázku „A budou zase voskovky?“
A to se přeci počítá, obzvláště pak, když je pořídíte podstatně levněji, než je vám je schopen dodat, jejich nový oficiální distributor. Ten převzal penězi rozjetý trh a s tím kdo jej vybudoval si nemá co říci.
Jeho škoda, šanci přeci měl, nemyslíte?
P.S. Voskovky mají rádi nejen děti, ale i dospělí, kteří i přes svou popularitu a celosvětovou známost na dítě v sobě nikdy nezapomněli. Jak dokazuje i fotografie z tohoto náhodného setkání na břehu Vltavy.
P.P.S. Což takhle spojit voskovky, knoflíky, tkaničky a látky, nebyl by to krásný UPSET?