Před nějakým časem mne jedna paní z nejmenované firmy oslovila se zajímavým dotazem. Její zaměstnavatel pořádal jakousi soutěž v čemsi a ceny pro vítěze měly být vyrobeny z bioplastu. To protože ta firma, jejímž jménem ta paní jednala, se chtěla ukazovat jako ekologická – a bioplast byl podle ní ekologický. (Pokud se dobře pamatuji, ta firma se zabývala výrobou plastů.) Tato triviální historka tak nějak kopíruje neutěšený stav oblasti CSR (Corporate Social Responsibility, česky Společenská odpovědnost firem) v oblasti ochrany tzv. životního prostředí.
CSR, které je součástí strategického plánování, je v zásadě kontraproduktivní.
Položíme-li si otázku, jak by mělo CSR v této oblasti fungovat, je nutné nedívat se na něj jako na součást marketingu, nebo strategických plánů. Ano, firmy korporace si pomocí CSR „kupují odpustky“ za škody, které způsobují. Nebo si myslí, že způsobují. Ovšem jedním dechem je nutno dodat, že pokud bude CSR součástí strategických plánů s cílem dalšího výdělku, bude popírat svůj původní účel a v konečné fázi se může stát zcela kontraproduktivním. Nebo směšným – jako v tomto případě jedné nadnárodní korporace.
ZELENÁ JE NUTNOST