V našem seriálu věnovaném systémové prevenci vzniku odpadu jsme se věnovali již mnoha komoditám a projektům. Včera se nám podařilo ručně jen v roce 2019 zachránit již 10 tisícovou kabelovou cívku před vyhozením mezi odpady.
Dnes se však budeme věnovat jednomu výrobku, který končí v koši mezi odpady téměř všude.
Je jím kapsle do kávových automatů.
V největším množství automatů se používají kapsle hliníkové. Ty totiž v reklamách dodávají obsahu punc výjimečnosti a luxusu. Že po jedné cestě tento luxus míří do koše, to už se zapomíná zmínit.
Je to však tak, počet instalací, kde kapsle končí v koši se směsným odpadem je číslo vysoké. Separace takového odpadu z obalu je spíše nulová. Využití tohoto hliníkového odpadu je také minimální až nulové. Protože jaksi třídící lobby nechce poukazovat na skutečnost, že hliník má stále svou hodnotu suroviny.
V každém případě jsou lidé, kterým to jedno není. Jednou z osob, která nejen, že kávovou kapsli nepovažuje za odpad, ale namísto toho je to pro ni poklad ve formě suroviny pro další tvorbu. Designérka tělem i duší vystupující pod pseudonymem Zuzi.Smi
Nejsou levnou bižuterií, ale krásná propracovaná umělecká díla. Tady se originalita snoubí s kreativitou a láskou. Zuzana Smithová do každého výrobku vkládá ducha života. Každý výrobek je prostě originál.
Jeden kus je krásnější než druhý a jediným problémem je snad jen to, vybrat si v neskutečně bohaté nabídce výrobků.
Pro svou originalitu i preciznost zpracování se paní Zuzana se svou upcyklovanou tvorbou Zuzi.Smi, přihlásila na největší tuzemskou prodejní výstavu designových výrobků.
Tím je Dyzajn market v Praze, který se koná již tento týden.
V průběhu srpna bude ještě paní Zuzana vystavovat na Mint marketu v Plzni a Českých Budějovicích. Upcyklované výrobky Zuzany Smithové je možné již zakoupit v mnoha designových prodejnách, kterých stále přibývá.
Jak jsem již psal, mám rád dostanu-li možnost nejenom se na práci dívat, ale i si ji sám vyzkoušet. Mohu Vám říci, že když jsme tak činili v mé pracovně byla hromada nepovedených výrobků podstatně větší než ta, kde, byly výrobky, které již název výrobek mohly nosit.
Zuzi.Smi navíc svým výrobkům dává jména. O to je lidštější její přístup a silnější pak vztah uživatele a výrobku.
Z jednorázového obalu se stává produkt na celý život. Není to život jepičí, jak bývá odpadům předurčeno. Využití je zde na roky, v nichž vždy a každý, řekne “ WOW, TO NENÍ MOŽNÉ “.
Na závěr si dovolím jen malé postesknutí. Jediným, kdo existenci řešení ignoruje, je sám výrobce. Toho jsem oslovil jak v tuzemsku, tak v mateřské destinaci s nabídkou systémové spolupráce. Nejen, že mu nestojí tato možnost za odpověď, ale navíc se sám chlubí čím dál častěji jak “UDRŽITELNÉ JEHO PODNIKÁNÍ “ je a doplňuje to čísly o růstu objemů prodaných kapslí.
Věřím však, že tuto ignoranci moci, brzy naruší klienti a zákazníci, kteří se budou sami ptát.
PROČ NE VÝROBCI KAPSLÍ?
PROČ ZA VÁS MUSÍ PRÁCI DĚLAT JINÍ A VY JE ANI NEPODPOŘÍTE?