Nový výzkum ukazuje, že Google vydělává miliony na greenwashingu fosilních firem, navíc před konferencí COP 27
„Společnost Google opakovaně slíbila, že přestane profitovat z dezinformací o změně klimatu. Náš nejnovější výzkum ukazuje, že Google tento slib porušil a nadále profituje z toho, že pomáhá některým z největších světových znečišťovatelů zkreslovat jejich podíl na vzniku klimatické krize.“ Imran Ahmed, generální ředitel Centra pro boj proti digitální nenávisti
Nová výzkumná zpráva „Greenwashing on Google“ od Centra pro potírání digitální nenávisti (CCDH) podrobně popisuje, jak Google umožňuje fiosilním firmám provádět greenwashing.
„Greenwashing“ je strategie, která pomáhá společnostem vypadat šetrněji ke klimatu a ekologicky udržitelněji, než ve skutečnosti jsou, tím, že odvádí pozornost veřejnosti od skutečnosti, že jejich hlavní činnost způsobuje značné škody na životním prostředí, a tím, že neúměrně upozorňuje na drobné úspěchy.
CCDH zjistila, že společnost Google umožnila fosilním společnostem kupovat reklamy na vyhledávání v Googlu na dotazy typu „jak snížit emise skleníkových plynů?“, „ekologické společnosti“ a „net zero“. Reklamy přesměrovávají vyhledávače na obsah, který „ekologicky zakrývá“ roli těchto společností v klimatické krizi.
Zpráva zkoumá peníze, které pět společností utratilo za reklamy ve vyhledávači Google v posledních dvou letech – ExxonMobil, BP, Chevron, Shell a Saudi Aramco. Toto jsme zjistili:
-
Společnost BP utratila více než 5,3 milionu dolarů za ekologické reklamy zaměřené na vyhledávací dotazy týkající se metanu, obnovitelných zdrojů energie a změny klimatu. Za poslední rok se výdaje společnosti BP na reklamu zdvojnásobily.
-
Společnost ExxonMobil utratila téměř 4 miliony dolarů za „greenwashingové“ reklamy zaměřené především na vyhledávací dotazy týkající se zachycování uhlíku, skleníkových plynů a nulové spotřeby.
-
Společnost Shell utratila 1,2 milionu dolarů za ekologické reklamy zaměřené především na uživatele, kteří hledali informace o společnostech s nulovou spotřebou a solární energii. Výdaje společnosti Shell dosáhly vrcholu v prosinci 2020, kdy nizozemští klimatičtí aktivisté oznámili zahájení soudního řízení proti ní.
-
Saúdská ropná společnost Saudi Aramco utratila 317 710 dolarů za ekologické reklamy zaměřené na uživatele, kteří hledali informace o společnostech zabývajících se obnovitelnými zdroji energie a zachycováním uhlíku.
-
Společnost Chevron utratila 112 854 dolarů za ekologické reklamy.