Domů Greenwashing Google vydělává miliony na greenwashingu fosilních firem

Google vydělává miliony na greenwashingu fosilních firem

Greenwashing" je strategie, která pomáhá společnostem vypadat šetrněji ke klimatu a ekologicky udržitelněji, než ve skutečnosti jsou...

0

Nový výzkum ukazuje, že Google vydělává miliony na greenwashingu fosilních firem, navíc před konferencí COP 27

„Společnost Google opakovaně slíbila, že přestane profitovat z dezinformací o změně klimatu. Náš nejnovější výzkum ukazuje, že Google tento slib porušil a nadále profituje z toho, že pomáhá některým z největších světových znečišťovatelů zkreslovat jejich podíl na vzniku klimatické krize.“ Imran Ahmed, generální ředitel Centra pro boj proti digitální nenávisti     

Nová výzkumná zpráva „Greenwashing on Google“ od Centra pro potírání digitální nenávisti (CCDH) podrobně popisuje, jak Google umožňuje fiosilním firmám provádět greenwashing.

Greenwashing“ je strategie, která pomáhá společnostem vypadat šetrněji ke klimatu a ekologicky udržitelněji, než ve skutečnosti jsou, tím, že odvádí pozornost veřejnosti od skutečnosti, že jejich hlavní činnost způsobuje značné škody na životním prostředí, a tím, že neúměrně upozorňuje na drobné úspěchy.

CCDH zjistila, že společnost Google umožnila fosilním společnostem kupovat reklamy na vyhledávání v Googlu na dotazy typu „jak snížit emise skleníkových plynů?“, „ekologické společnosti“ a „net zero“. Reklamy přesměrovávají vyhledávače na obsah, který „ekologicky zakrývá“ roli těchto společností v klimatické krizi.

Zpráva zkoumá peníze, které pět společností utratilo za reklamy ve vyhledávači Google v posledních dvou letech – ExxonMobil, BP, Chevron, Shell a Saudi Aramco. Toto jsme zjistili:

  • Společnost BP utratila více než 5,3 milionu dolarů za ekologické reklamy zaměřené na vyhledávací dotazy týkající se metanu, obnovitelných zdrojů energie a změny klimatu. Za poslední rok se výdaje společnosti BP na reklamu zdvojnásobily.

  • Společnost ExxonMobil utratila téměř 4 miliony dolarů za „greenwashingové“ reklamy zaměřené především na vyhledávací dotazy týkající se zachycování uhlíku, skleníkových plynů a nulové spotřeby.

  • Společnost Shell utratila 1,2 milionu dolarů za ekologické reklamy zaměřené především na uživatele, kteří hledali informace o společnostech s nulovou spotřebou a solární energii. Výdaje společnosti Shell dosáhly vrcholu v prosinci 2020, kdy nizozemští klimatičtí aktivisté oznámili zahájení soudního řízení proti ní.

  • Saúdská ropná společnost Saudi Aramco utratila 317 710 dolarů za ekologické reklamy zaměřené na uživatele, kteří hledali informace o společnostech zabývajících se obnovitelnými zdroji energie a zachycováním uhlíku.

  • Společnost Chevron utratila 112 854 dolarů za ekologické reklamy.

Celkové výdaje fosilních firem na reklamy ve vyhledávači Google za poslední dva roky činily 23,7 milionu amerických dolarů (562 milionů Kč), z toho polovina (10,9 milionu dolarů) byla vynaložena na „greenwashing“.

Fosilní společnosti cynicky a záměrně znečišťují náš informační ekosystém, aby veřejnosti zamlžila, jakým způsobem znečišťuje naše fyzické ekosystémy. Imran Ahmed, generální ředitel Centra pro boj proti digitální nenávisti

Výsledkem této manipulace s výsledky vyhledávání je, že například při vyhledávání „ekologicky šetrných společností“ se na prvních místech žebříčku Google objeví reklama jedné z velkých ropných společností.

Předchozí výzkum ukázal, že 68 % uživatelů webu nedokázalo rozlišit mezi placenými a organickými výsledky vyhledávání a pouze 0,63 % uživatelů vyhledávače Google klikne na odkazy zobrazené na druhé stránce výsledků.

Tyto ekologické reklamy byly během dvou let zhlédnuty 59 milionkrát.

Kromě toho, že společnost Google přijímá miliony dolarů od fosilních firem  za účelem greenwashingu, zpráva také odhaluje, že Google stále profituje z reklam propagujících naprosté popírání klimatu od organizací, jako je Competitive Enterprise Institute, a to navzdory slibu společnosti Google před konferencí COP 26, že již nebude zobrazovat reklamy obsahující „obsah, který je v rozporu se zavedeným vědeckým konsensem ohledně existence a příčin změny klimatu“.

„Vyzýváme společnost Google, aby přestala svět obelhávat plynem, splnila své sliby a okamžitě přestala profitovat z popírání změny klimatu a jednou provždy se rozešla s velkými ropnými společnostmi.“  Imran Ahmed, generální ředitel Centra pro boj proti digitální nenávisti.

„Platformy digitálních médií zásadně změnily způsob, jakým lidé získávají informace, ale transparentnost toho, jak jsou tyto informace řazeny a prezentovány veřejnosti, je velmi omezená. Tato zpráva přináší další důkaz, že společnost Google umožňuje, aby její platformu využívala společnost Big Oil k „vymývání zelené“ image – což je mocný nástroj v rámci širšího lobbistického úsilí tohoto odvětví. A to navzdory vlastním zásadám společnosti Google týkajícím se dezinformací v reklamě a stále naléhavějším varováním vědců o nutnosti jednat v oblasti klimatu.“

Celý výzkumný dokument si můžete přečíst zde: https://counterhate.com/wp-content/uploads/2022/11/Greenwashing-on-Google_Final-Report.pdf.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Exit mobile version