Stáří vozového parku se v českých a evropských firmách příliš neliší. Na výměnu aut pomýšlí správci firemních flotil přibližně po šesti letech. Jak vyplývá z průzkumu Arval Mobility Observatory, který se trendy ve firemních vozových parcích zabýval, nejméně obměňovanými automobily jsou užitková vozidla.
Výměnu automobilů ve firemních flotilách jako jedno z témat dlouhodobě sleduje výzkum Arval Mobility Observatory, který mapuje užívání firemních vozidel napříč Evropou. Na otázky výzkumníků z oblasti dopravy a mobility v letošním roce odpovídali manažeři firem zodpovědní za vozové parky ve 12 zemích Evropy včetně Česka a v Turecku. Celkem proběhlo 3 930 rozhovorů.
Podle konzultanta Arval CZ Tomáše Kadeřábka je i u tohoto trendu patrný rozdíl mezi velkými a malými firmami. „K nejrychlejší obměně dochází ve velkých firmách s pěti sty a více zaměstnanci. V Česku se u nich vozy obměňují po 5,4 roku a v Evropě dokonce po 5,1 roku. V loňském roce to v obou případech bylo dokonce necelých pět let,“ upozorňuje Kadeřábek. Naopak nejdelší doba ponechání, tedy 6,9 roku, byla zaznamenána u firem mezi 10 a 49 zaměstnanci v Česku a u firem do 9 zaměstnanců v Evropě.
Užitková vozidla zůstávají ve flotilách déle
Kromě velikosti společnosti hraje roli také typ firemního vozidla. Na rozdíl od osobních automobilů si totiž užitková vozidla nechávají firmy výrazně déle. „V České republice je to průměrně 6,9 roku, u ostatních evropských zemí 7,1 roku,“ dodává Kadeřábek. Menší firmy si dokonce tyto vozy ponechávají osm let.